Objekt a jeho stín

20.1.2014 od Vít Mádr

Objekt a jeho stín

Uhni (kámo), stíníš!

Tuto větu asi slyšel každý, kdo fotí na akcích, často v jadrnější modifikaci. Někdy stíníme my, někdy stíní někdo nám a téměř vždy bychom měli se stínem počítat, když fotíme.
Často také slýchám větu: a nešlo by to bez toho stínu? Často ano, ale proč?
Stín je přirozený doprovod objektu na reálné scéně, beze stínu většinou objekt nepůsobí přirozeně. Chápu grafiky, kteří musí objekt ořezat a vložit do jiné fotografie. Existují metody, jak objekt vyfotit, aby nevrhal stín, pokud se však do objektu nemá odrazit často bílý podklad, je ta metoda poměrně časově náročná.
V ostatních případech je ale stín přirozený a měli bychom jej na scéně vítat.
To samo o sobě ale nestačí.
Zatímco při normálním pohledu na scénu stíny většinou nevnímáme, protože se naše mysl soustředí na hlavní motiv scény, po vyfocení může být stín na scéně velmi nápadný a dokonce někdy i nápadnější než samotný objekt. Se stínem tedy počítejme automaticky už při komponování a tak, jak necháváme vhodný prostor pro objekt, tak nechávejme i potřebný prostor pro jeho stín.
Na serveru Photoextract jsem na leden vyhlásil fototéma s názvem Objekt a jeho stín. Protože jde o téma, které mě provází na mé celé fotografické životní cestě, rád se podělím o pár postřehů.
Ke stínu, má-li být výrazný, potřebujeme kontrastní světlo. S rozptýleným světlem moc parády nenaděláme, alespoň co se stínů týče:

Ke stínu, má-li být výrazný, potřebujeme kontrastní světlo. S rozptýleným světlem moc parády nenaděláme, alespoň co se stínů týče.

Kontrastní světlo však někdy může být příliš kontrastní.

Kontrastní světlo však někdy může být příliš kontrastní.

Na tomto snímku jsem vpravo mimo záběr postavil malý bílý karton jako odraznou desku.

Na tomto snímku jsem vpravo mimo záběr postavil malý bílý karton jako odraznou desku.

4

Někdy je dobré mít na fotografii celou scénu.

5

Někdy je nám milejší jen detail – tedy dva detaily, nesmíme zapomenout na stín.

Někdy zvažujeme, jestli mít ostrý jak objekt, tak i jeho stín a mimo tyto už bude neostrost (foceno s tilt/shift objektivem + menší clona.

Někdy zvažujeme, jestli mít ostrý jak objekt, tak i jeho stín a mimo tyto už bude neostrost (foceno s tilt/shift objektivem + menší clona…

...a někdy to, že bude v ostrosti jen objekt a stín už bude mimo ostrost (malá clona)

…a někdy to, že bude v ostrosti jen objekt a stín už bude mimo ostrost (malá clona)…

...anebo bude ostré téměř všechno (velká clona).

…anebo bude ostré téměř všechno (velká clona).

Vždy však ponechejme stínu potřebný prostor, někdy bude i větší, než prostor, který zabírá samotný objekt.

Více se produktovým fotografiím věnuji na svých kurzech: Základy produktové a reklamní fotografie a především Pokročilá produktová fotografie.

 

Zajímavé také může být to, když scénu na fotografii orámujeme dalším stínem

Zajímavé také může být to, když scénu na fotografii orámujeme dalším stínem.

Na této fotografii jsem musel svítit projekčním světlem – něco jako divadelní světla, kde se dá vytvořit ohraničený kužel. Nejvhodnější jsou světla s fressnelovou čočkou, na trhu jsou i v zábleskových verzích. Pokud si však troufnete na vyšší ISO, můžete mít levnější s halogenovou žárovkou, ta se dají pořídit za přijatelné peníze 🙂 Tato fotografie je z mého kurzu Pokročilá portrétní fotografie, kde si se stíny a modelkou hrajeme hodně.

 

 

 

Přidat reakci