Tisková média? (3.díl)

16.3.2015 od Radek Mikuláš

V minulém díle seriálu jsme si řekli, že inkoustový tisk má výhodu v nepřeberném množství materiálu na který se dá tisknout. Pojďme si tedy napovědět jak se orientovat v tiskových médiích.

Základní dělení

Dvě základní skupiny tiskových medií, jsou papír a plátno. Objektivně se plátno hodí více na jemné, přírodní motivy jako jsou krajiny, abstrakce nebo portréty. Plátno fotografii obohatí svoji výraznou strukturou a dodá tisku nádech tradice a uměleckého dojmu. Plátno je také vhodné pokud vaše fotografie není v tom nejlepším rozlišení, protože struktura plátna pomůže skrýt drobné nedokonalosti. Technické ostré motivy, architektura apod. se zase více hodí na papír, který zobrazí i ty nejjemnější detaily.

Výběr zda svoji fotografii vytisknou na plátno záleží nakonec vždy hlavně na vašich preferencích.

VzornikTiskovychMedii

Povrchy tiskových médií

To je vlastnost tiskového média, která vás bude nejvíce zajímat. Má totiž největší vliv na vzhled tisku. Nejdůležitějšími vlastnostmi je lesk/mat a struktura povrchu. Papír i plátno může mít povrch lesklý nebo matný. Nebo cokoliv mezi tím. Lesklost povrchu má velký vliv na celkové podání barev. Lesklá fotografie je kontrastnější než matná, černá je hlubší, nevýhodou však je že se v lesklém povrchu odráží okolí a světelné zdroje. Proto jsou matné papíry stále oblíbenější, a moderní pigmentové inkousty, které obsahují i speciální černou barvu pro tisk na matná média, dosahují velmi dobrého kontrastu.

Různí výrobci používají různé názvy papíru, ale pro orientaci v nabídce vám bude stačit tento přehled.

  • Gloss – hladký a lesklý papír. Naprostá klasika, podobný tomu, který znáte z minilabu, nebo z temné komory.
    Pozor, hladký povrch je citlivý na odření, a při neopatrné manipulaci se snadno poškrábe anebo na něm snadno zůstanou viditelné otisky prstů
  • Pearl, Lustre – pololesklý papír. Podobný matnému papíru z minilabu. Povrch má jemnou pravidelnou texturu. Papír je velmi odolný proti odření i proti otiskům. Jsou to nejoblíbenější fotografické papír pro každodenní použití s příjemnou cenou.
  • Satin – polomatný papír. Fotografický papír, jehož hladký hedvábný povrch je podobný křídovému papíru, který znáte z kvalitních časopisů.
  • Matt, FineArt hladký i strukturovaný povrch, který je absolutně matný. Hladký FineArt papír svým povrchem připomíná samet. Můžete si ho představit asi jako kladívkovou čtvrtku, kterou známe všichni ze školy.
  • Aquarel – matný papír, který má výraznější strukturu, většinou je to stejný umělecký papír, který je vhodný pro malbu akvarelem, ale navíc je opatřený vrstvou vhodnou pro inkoustový tisk.
  • Plátno – struktura plátna je daná tím, že se jedná o tkaninu. Plátna jsou dostupná s matným, lesklým, nebo polomatným (Satin) povrchem. Matná plátna je vhodné chránit UV lakem, protože jsou náchylná k poškození odřením nebo vlivem dotyků.

Struktura Barytového papíru:

StrukturaBaryta

Struktura FineArt papíru:

StrukturaFineArt

Struktura Pearl papíru:

StrukturaPearl

Struktura plátna:

StrukturaPlatno

Materiál podložky

Druhým aspektem tiskového média je samotná podložka, na které je tisková vrstva nanesena. Technologie výroby papírů vychází z tradičních postupů, které byly vyvinuty pro klasickou fotografii tvořenou osvitem. Jen světlocitlivá vrstva byla nahrazena vrstvou přijímající inkoust. Můžete se setkat s několika pojmy:

  • RC (resin coated) podložka – na základní papírové vrstvě je nanesena tenoučká vrstva polyesteru, která zpevňuje papír a zabraňuje prostupu barvy do nejspodnějších vrstev. RC podložku najdete u všech běžných lesklých a pololesklých fotopapírů.
  • Baryta – tradiční povrch s příměsí Barium sulfátu. Barytová vrstva také odděluje podklad od tiskové vrstvy, navíc ale dodává tisku větší jas, bez použití chemických optických zjasňovačů, které časem z papíru vyprchají. Barytové papíry jsou tou nejlepší volbou pro tisk fotografií, které mají vydržet několik generací
  • Alfaceluloza – materiál, ze kterého je vyrobena základní vrstva papíru. V podstatě klasický papír z dřevnatého základu. U kvalitních médií jsou však při výrobě odstraněny složky, které působí žloutnutí.
  • Bavlna – nejkvalitnější archivální papíry, mají základní vrstvu vyrobenou z bavlny. Ta je velmi odolná stárnutí a opotřebení. Ne náhodou se bavlna používá i pro výrobu bankovek.
  • Plátno – bavlna – většina tiskařských pláten se vyrábí z čisté bavlny tkaním, a následným potažením tiskovou vrstvou.
  • Plátno – polyester – velmi levná plátna se vyrábí z umělého polyesterového vlákna, které má nízkou gramáž a během několika let u ní dochází ke ztrátě pevnosti, a povolení napnutého plátna.

DetailPlatna

Archivální potenciál

Parametr, který by vás měl zajímat, pokud fotografie tisknete kvůli archivaci. Stárnutí fotografií se může projevit jejich žloutnutím nebo blednutím tisku. Žloutnutí fotografií způsobuje nevhodná podložka papíru. Levnější papíry mohou obsahovat kyseliny. Ptejte se tedy po nekyselých materiálech. Blednutí fotografie způsobuje UV záření, měla by tedy být uložena v temném prostředí, ve fotoalbu, nebo v krabici. Pokud je vystavena na zdi, je ideální ji ochránit vrstvou s UV filtrem. Tím může být plexisklo (pozor, obyčejné sklo UV filtr neobsahuje), UV laminace, nebo UV lak. Levnější papíry často obsahují optické zjasňovače (tzv. OBA). Jedná se o chemickou příměs, která odráží světlo a papír se zdá bělejší. OBA bohužel s časem z papíru vyprchají, a tím se změní barevnost celé fotografie. Řešením použití kvalitního Barytového nebo FineArt papíru, který tyto zjasňovače vůbec neobsahuje.

Z minulého dílu již  také víte, že správnou volbou pro dlouhou životnost je použití pigmentového inkoustu.

Jednotlivá média se testují ve speciálních laboratořích tak, že jsou tisky vystaveny mnohonásobným dávkám světla s UV zářením, kdy se simuluje mnohaleté působení denního světla a slunce. Ty nejlepší barytové papíry v kombinaci s pigmentovými inkousty vykazují barevnou stálost i po 150ti letech pro barevný tisk a až 300 let pro černobílé tisky.

Ochrana laminací a lakem

Nakonec je dobré vědět, že efektivní ochranou fotografie je, pokud se její povrch ošetří ochrannou vrstvou s UV filtrem. U tisku na papír je takovou ochranou laminace. Fotografie se potáhne speciální samolepicí vinylovou fólií, která tisk chrání nejen před UV zářením, ale také před vlhkostí a dotyky rukou. Plátna je vhodné chránit lakem, který se v ideálním případě nanese stříkací pistolí. Po jeho vytvrzení poskytne tisku stejnou ochranu jako laminace, navíc plátno chrání před praskáním při ohýbání nebo napínání.

Laminace i laky jsou k dostání v několika variantách, můžete tak mít lesklé nebo matné povrchy, ale také laminační fólie s různými efekty, například se strukturou plátna, či textilie.

Lakování plátna

V příštím díle se můžete těšit na přehled možností, jak vytištěné fotografie pověsit na zeď jako obraz.

Radek Mikuláš
PICTOART.cz
výrobce obrazů s vysokým archivním potenciálem

Přidat reakci