Radka Pešková – Foto Riegl

7.12.2016 od Romana Marie Jokelová

Radka Pešková – Foto Riegl

Tento měsíc vám představíme čtyři osobnosti, kterých se fotografie dotýká. Nejedná se však o fotografy. Chceme vám ukázat jejich pohled na fotku a fotografy, video a videomakery, ideálně pak v kontextu práce, kterou vykonávají.

Radka Pešková má většinu svého profesního života spojenou s marketingem a produkcí v rozličných oblastech. Začínala ve filmové distribuci Falcon Film, během mateřských povinností  pracovala v projektech Konto Bariéry a pak delší čas v obchodní společnosti, která působí také v oblasti fitness & wellness. Sama si i zkusila podnikání ve fitness, ale nakonec osud rozhodl úplně jinak. Před čtyřmi roky, při návštěvě svého rodného Děčína, se stavila na kus řeči ve fotoateliéru kamaráda ze studentských let, Miloslava Riegla. Když viděla, jaké úžasné velké  fotky v nevídané kvalitě tam po večerech pro sebe a místní fotografy zhotovuje, tak jen zalapala po dechu. S nadšením se nechala provést profesionálně vybaveným labem a hltala od Míly spoustu zajímavostí o tradičním zpracování fotek osvitem vyvolaných v chemii, kdy bylo vše již řízeno v moderním digitálním režimu. Radka dostala nápad, jak dát širší fotografické veřejnosti na vědomí, že mít vytištěné, barevně věrné fotografie v profesionální kvalitě, třeba i na atraktivních zrcadlových fotomateriálech, není nemožné. Za nějaký čas nabral nápad konkrétní podobu a na jaře roku 2015 se na Novodvorské ul. v Praze 4 otevřelo studio Foto Riegl – profesionální fotolaboratoř se specializací na velkoformátový tisk a osvit.

Ahoj Radko, jak se tedy rodil Foto Riegl?

Na to si Romy přesně pamatuju. Bylo 10. 12. 2014, kdy jsem si o polední pauze odběhla z budovy Eltodo na Novodvorské ul. do sousedního objektu DC Rezidence, abych viděla komerční prostory, které se tam nabízely k pronájmu. Když jsem vstoupila do úžasných prostor o ploše 200 m2 s technickým zázemím, nákladním výtahem, nonstop recepcí a možností parkování, hned jsem věděla, že to bude to pravý místo pro naše fotostudio s laboratoří a fotoateliérem.  Přestěhování laboratoře z Děčína do Prahy jsme plánovali s Mílou Rieglem už delší dobu. Oba jsme se chtěli naplno věnovat zpracování velkoformátových fotek. Technologie digitálního osvitu, kterou pro výrobu fotek využíváme, dává jedinečné výsledky jak v kvalitě barevného podání, tak v možnosti výběru atraktivních fotomateriálů. Prostě jsme to riskli a řekli si, že fotografů, designérů, ale i běžných zákazníků, kteří chtějí dostat fotografická data profesionálně a barevně věrně zpracovaná, bude jistě dost. A tahle úvaha se nám pomalu, ale stále vzestupně naplňuje.

c-1a_unikatni-velkoformatova-osvitka-digital-chromira-prolab

c-1b_fotografie-oskara-goliase-na-metalickem-fujicolor-pearl-adjustovana-na-kapafix-desku

V čem pro tebe byla tato práce nová a co tě na ní chytlo?

Nové pro mne bylo především téma – fotografie. Do té doby jsem znala fotku hlavně jako reklamní nástroj v mých marketingových aktivitách pro různě zaměřené firmy. Teď fotografii vnímám především jako fyzický vizuální výstup, ve kterém se odráží dovednosti všech aktérů, kteří se na zvětšenině podíleli. Krásný zážitek je, když fotograf dodá zajímavá data v dobré kvalitě, nakalibruje se vhodný fotomateriál a s využitím color managementu zhotovíme velkoformátovou fotografii. Provedeme adjustaci, fotografii zarámujeme a vznikne dílo, které má velkou emoci a sílu. Tím jen potvrzuji slova Petra Bambouska, mimořádného wildlife fotografa, který na svých přednáškách a workshopech nabádá fotografy, ať se nebojí a své fotky si dávají také tisknout. Ať oživí své elektronické fotografie a představí svému okolí  snímky v reálných barvách na tištěném velkoformátu, a ne, jak je odlišně vidí uživatelé na svých nezkalibrovaných PC monitorech, tabletech a mobilních telefonech.

Díky této práci poznávám skvělé lidi, slyším jejich příběhy k cestě za fotografováním a hlavně se můžu podílet na výsledku jejich práce. Když jim pak předáváme jejich fotografická díla a vidíme spokojenost ve tváři, tak víme, že jdeme správným směrem.

c-2_fotograf-jiri-starha-si-prebira-svoje-koncertni-fotografie 

Jaká je spolupráce s fotografy, jde to, nebo je to náročné?

Za sebe mohu říct, že jsem z fotografů, kteří za námi přijdou, vždy nadšená. Vážím si toho, že si nás vybrali a vypravili se za námi do fotolabu na pomezí Lhotky a Modřan. Tím, že si nás naši zákazníci vyhledávají hlavně na základě referencí od svých kolegů fotografů, tak je nechceme zklamat a rádi jim věnujeme čas. Vyptáme se na způsob jejich práce, jak zpracovávají fotografická data a domluvíme se na vhodné technologii pro realizaci jejich zakázky. Společně pak zkontrolujeme a doladíme data pro tisk na zkalibrovaném monitoru, aby výsledná fotka byla barevně co nejbližší jejich představě. Pokud si zákazník přeje, uděláme i náhledové fotky pro srovnání kvality nebo pro správný výběr fotopapíru.

 

c-3_svatebni-fotografove-george-hlobil-a-milan-zarecky-ve-studiu-foto-riegl

Jste tiskové studio, máte zkušenosti, nechávají si od vás fotografové poradit nebo mají svou hlavu?

Když jsme na začátku naší spolupráce, tak si fotografové nechají poradit. My jim představíme možnosti technologie osvitu na Chromira labu  nebo inkoustového Epson tisku. Předvedeme na srovnávacích fotografiích různé typy fotomateriálů,  způsoby adjustace na kapa, alu nebo plexi deskách  a hlavně si domluvíme postup pro přípravu vlastních dat pro tisk. Seznámíme je s výhodami color managementu, který pro naše technologie využíváme, aby výsledná fotka byla co nejlepší. Tohle je parketa Miloslava  Riegla, který se správě barev v procesu zhotovení zvětšenin věnuje už mnoho let

Pro extra zájemce na tohle téma vydává každé pondělí na afop.cz  seriál Color management v praxi.

Když je už spolupráce zaběhnutá, stačí, že nám fotograf pošle upravená data pro tisk elektronicky, ideálně ve formátu tiff a pracovním prostředí Adobe RGB. Zadá velikost a druh fotopapíru, případně typ podložky a rámu. My dílo zhotovíme a buď si u nás vyzvedne zakázku autor nebo přímo jeho klient, pro kterého byla určena.

c-4_tisk-35-x-15-m-velke-fotografie-na-vinylovou-folii-s-adjustaci-na-hlinikovou-desku

Jaké jsou vlastně vaše služby a v čem jste jiní, výjimeční?

První, co mne o našich službách napadne, je slovo kompletní. Obsáhneme celou cestu fotografie, od profesionálního nafocení, přes postprodukci po zhotovení fotografií třemi různými procesy (osvit, eko solventní tisk, fine art tisk), následuje adjustace, rámování nebo vypínání pláten. Z fotografií můžeme zákazníkovi vytvořit a nainstalovat celou výstavu nebo vyrobit luxusní prezentaci ve formě velkoformátové fotoknihy až do vel. 50 x 50 cm, to je nyní žhavá novinka v našich službách.

c-5a_ramovani-fotografii-profily-alu-nielsen

c-5b_fotografie-na-metalickem-fuji-pearl-pro-vystavu-kate-wolf-muller

Výjimeční jsme určitě nasazením, které výše jmenovaným službám dáváme, a to v počtu dvou lidí, a především pak využitím špičkových technologií. Tím, že je Miloslav fotograf s technickým vzděláním a s neutuchající vášní pro hledání cesty k dokonalé tištěné fotografii, tak je naše studio kromě početného strojového parku vybaveno různými sondami, kalibračními měřáky, denzinometry i chemickou laboratoří.  Primární místo mezi technickým zařízením má ale naše digitální osvitka Chromira ProLab od americké společnosti ZBE.  Zatím jediný typ v ČR. Jen pro zajímavost, stejnou technologii pro požadovanou kvalitu dodávala ZBE také do NASA při výzkumech Marsu.

Osvitová jednotka nám umožňuje vyvolávat fotky s plnou podporou color managementu na atraktivní fotomateriály, jako je zrcadlově lesklý Fuji Flex nebo prosvětlovací Fuji Trans folie pro světelné panely.

Na eko solventní tiskárně Epson Sure Color nyní testujeme stříbrný a metalický tisk až do š. 162 cm.  Jsou to zajímavé efektní tisky vhodné pro reklamní i uměleckou fotku.

c-6a_velkoformatova-fotografie-jiriho-sebka-zpracovana-osvitem-na-zrcadlove-leskly-fuji-flex

c-6b_svetelny-led-panel-s-fotografii-na-fuji-trans-folii

 

Pomáháš fotografům s výstavami, co tvá práce obnáší?

Ano, to je pravda a moc mne to baví. Zatím jsem oslovila jen pár fotografů, kterým jsme tiskli výstavy. Vlastně to přirozeně vyplynulo z běhu událostí. Máme možnost využít prostory našeho vestibulu pro výstavy v DC Rezidenci, kde sídlíme. Pak jsem dostala od kamarádky nabídku spravovat netradiční galerii, kdysi konírnu, v krásném prostředí Dvůr Perlová voda v Kostelci nad Ohří, a další výstavní místa mi přibývají na seznam.

Moje práce zahrnuje naplánovat termín v galerii, zajistit přepravu fotografií, instalaci výstavy, propagaci ve spolupráci s autorem a galerií, zhotovení plakátu k výstavě, pokud chce fotograf vernisáž nebo besedu, tak spolupracuji i na tom. Odinstalací výstavy a nejlépe převozem na další destinaci to končí a zároveň pokračuje. Na webu je seznam všech našich výstavních aktivit. Aktuálně jsou k vidění výstavy Vojtěcha Vlka v Kostelci nad Ohří, Pavla Mothejla v Českých Budějovicích, od ledna pak Petra Bambouska v OC Plaza Novodvorská a v Zábřehu na Moravě skupiny fotografů z Fotoinstitut.cz, kde je patronem výstavy Robert Vano.

c-7ainstalace-charitativni-vystavy-skola-pro-kambodzu-na-statku-dvu%cc%8ar-perlova-voda

c-7b_instalace-vystavy-barevny-svet-zvirat-fotografa-petra-bambouska-v-galerii-dvu%cc%8ar-perlova-voda

Co si myslíš o současné fotografii a objemu fotografických dat, který se denně objeví v online světě?

Abych byla upřímná, snažím se tomu moc nepoddávat. Záplavy obrázků, které se na nás denně  valí z internetu, mi berou energii. Soustředím se proto na fotografii jako na náš pracovní výstup, který chceme odevzdat zákazníkovi v té nejlepší možné fyzické podobě, anebo který mohu nabídnout veřejnosti prostřednictvím instalací výstav „našich“ fotografů.

Jaké fotografické akce, které se konají v Čechách podle tebe stojí za návštěvu a proč?

Druhým rokem, od otevření našeho studia, se pravidelně zúčastňujeme veletrhu Foto Expo v Národním domě na Vinohradech, kde jsou zastoupeny všechny hlavní společnosti zaměřené na oblast foto/video, tak chceme být mezi nimi. Je to místo, kde si každý najde svoje… workshop, přednášku, besedy s věhlasnými fotografy, soutěže, stage na focení modelek.

Letos se nám podařilo propojit se s Fujifilmem a jejich Fuji fotografy. Zhotovili jsme pro návštěvníky výstavu 11 velkých fotek na různé Fuji fotomateriály. Moc pěkná spolupráce a především výsledek! Na loňském Foto Expo jsme se také potkali s naším prvním fotografem, který si u nás zadal výstavu, Vojtěchem Vlkem. A následně po veletrhu nás pak oslovila s výstavou fotografka Kate Wolf Muller. Takže za nás jako vystavovatele tuto akci určitě doporučuji.

c-8a_foto-expo-2016_vystava-velkoformatovych-fotografii-ve-spolupraci-fujifilm-a-foto-riegl

c-8b_foto-expo-2016_fotograf-vojtech-vlk-hodnoti-na-stanku-foto-riegl-svoji-cb-fotografii-zpracovanou-na-6-ru%cc%8aznych-fotopapirech

Rádi se také účastníme jarního a podzimního Setkání fotografů v KC Zahrada Chodov, který je pro fotografy nabitý programem, a kde můžeme předvést naše služby i fotografům z řad zkušených amatérů.

Určitě jako významnou akci pro fotografické dění u nás bych označila nedávné otevření Czech Photo Centre v Nových Butovicích a s ním v návaznosti prestižní soutěž Czech Press Photo.

A samozřejmě nesmím zapomenout na mega veletrh Photokina v Kolíně nad Rýnem. Jsou tam k vidění a otestování všechny top novinky ze světa videa a fotografie. O tom jak je tahle akce obří a jak lehce se tam dá zabloudit,  víš Romčo po letošním ročníku nejlíp sama.

c-9_foto-riegl-na-listopadovem-setkani-fotografu%cc%8a

Je nějaký fotografický žánr, který tě oslovuje nejvíce?

Fotografii miluju, ale nemám žádný vyhraněný žánr. Fotka, která mne osloví, mne musí nějak zasáhnout, dojmout, přibrzdit mne.

Přidat reakci