Portfólio, aneb jak zlepšit svou značku

12.2.2012 od Petr Pělucha

Portfólio, aneb jak zlepšit svou značku

 

Rozdíl mezi dobrým a výborným fotografem je víceméně ve dvou faktech: méně v tom, jak fotografují a více v tom, co ukazují publiku.

Facebook není vaše portfolio

 

Ujasněme si jednu věc: blog, facebook či pinterest nejsou portfolia, nýbrž rušná místa, kde si s přáteli ukazujete své momentky, obrázky, které jste ulovily za poslední týden. Je samozřejmé, že sdílení fotek na sociálních sítích má svůj obrovský význam a potenciál nalákat klienta. Zároveň to ale není vaše výkladní skříň, studio či ateliér, kde přivítáte svého skutečného zákazníka způsobem, který přesně odpovídá vašemu stylu. Facebook nemůže nikdy plně nahradit pečlivě vybrané portfolio, které představujete svému klientovi na svých webových stránkách či v albu.

 

Představte si své portfolio jako výstavu v galerii. V té nejexkluzivnější galerii, kde se mohou vystavit jen ta nejlepší díla a jakékoli dílo, nad kterým nepatrně zapochybujete, se zamítá. Tak pečlivě by mělo být vybráno vaše portfolio, řádně seřazeno a vystaveno v tom nejlepším možném světle. Tato kolekce pak nejlépe reprezentuje vaši nejlepší práci.

 

Vytváření portfolia

 

Sestavte si seznam „porotců“, kterým důvěřujete a kteří rozumí vaší značce. Tento seznam může zahrnovat rodinu, kamarády, ale také důvěryhodné klienty či nezávislou porotu v soutěžích. Zapisujte si poznámky z jejich úvah a reakcí na vaši práci, ale hlavní rozhodnuti nechejte vždy pouze sami na sobě. Dříve si fotografové své portfolio vytvářeli několik let. V dnešní rychlé době se všichni snažíme udělat co nejvíce věcí hned. Avšak to, že nám technologie umožňují právě vyfotografovanou věc ukázat ihned celému světu, ještě neznamená, že je dobrým nápadem přidávat fotografie do portfolia, bez toho aniž byste nad nimi nejprve strávili několik dní.

 

Chci-li já osobně nějakou fotografii zařadit do portfolia, nejprve ji umístím buď na plochu monitoru, nebo si ji vytisknu a dám na viditelné místo. Tak s ní mohu nadále intenzivně komunikovat. Přemýšlím nad kontextem portfolia a hraji si s případným umístěním dané fotografie. Pokud v tomto fotografie obstojí, umístím ji do svého portfolia.

 

Pokud máte nutkání ukázat pořízenou fotografii ihned, udělejte to právě na svém blogu či na své zdi v sociálních sítích. Nezapomeňte však při tom, že vaše profesionální portfolio potřebuje mnohem více času a pečlivého výběru než jen pár kliknutí pro zveřejnění na blogu.

 

Tipy na závěr

 

Udržujte své portfolium živé, aktualizované a sychnronizované se všemi dalšími částmi vaší prezentované tvorby (tištěná alba, obrazy ve vašem studiu, či marketingový materiál). Diverzifikujte obsah, ne svůj styl. Radeji ukažte deset zajímavých snímků z průběhu jedné svatby než deset portrétů různých něvěst. Právě toto je například pro nevěstu-klientku zajímavější a důležitější ukázka fotografovy tvorby.

 

Základním kamenem vašeho portfolia je pečlivý výběr fotografií. Ten vybrušujte a zdokonalujte, neboť na něm leží úspěch vaší značky.

 

Nyní si vyhrňte rukávy, obrňte se vytrvalostí a naprosto upřímně zhodnoťte své portfolium…!

 

 

 

Držím vám palce!

 

Petr Pělucha Motivované článkem Jared Platt, 2012

www.pelucha.com

Ucelený přehled Petrových rad a zkušeností vám poskytnou jeho kurzy Svatební workshop a Svatební bootcamp.

 

Přidat reakci