Průzračný Carl Zeiss

27.9.2013 od Martin Sahula

Průzračný Carl Zeiss

Díky spolupráci AFOPu se společností Carl Zeiss se mi naskytla příležitost otestovat 3 objektivy této značky dle vlastního výběru. A tak jsem neváhal a vybral si, co konkrétně zjistíte dále v článku. Po zhruba dvou týdnech testování bych chtěl dát k dispozici své dojmy a poznatky.

Ještě než se o ně podělím, předesílám, že mám ambice dívat se na zapůjčené nástroje pohledem fotografa, nikoli testera. Mým výstupem proto nebude žádný „objektivní test“ který by porovnal vícero kusů a vícero různých výrobců. Budou chybět i (pro takové testy obvyklé) ukázky soudkovitosti, grafy poduškovitosti nebo chromatické aberace.

Orientační srovnávací laťkou jsou skla Canon L, která na svém přístroji 5D MKII používám. To už předem prozrazuje, že k testování byla vybrána skla s úpravou ZE (pro objímku Canon EF). Kromě těch naleznete v nabídce Carl Zeiss i úchyt pro fotoaparáty Nikon, až na pár drobných výjimek jsou k dispozici objektivy vždy v obou variantách. Rozeznáte je podle clonového kroužku, který se objevuje u všech úprav pro Nikon. Canon varianty jsou řízené čipem fotoaparátu a clonový kroužek u nich logicky absentuje. V obou variantách jsou také objektivy, navzdory modernímu designu a vybavení optiky čipy pro snadnou identifikaci (zápis do EXIF), bez výjimky manuálně ostřené.

Jako zapálenec architektury jsem si vybral dvě velmi široká skla a k nim jednu portrétovku do počtu, konkrétně objektivy Distagon T* 2,8/15 ZE, Distagon T* 3,5 /18 ZE a Planar T* 1,4/50 ZE. A hned jedno přiznání – i když jsem se daleko nejvíc těšil na „širokáče“, které by člověk v dobré optické kvalitě velmi pohledal, okamžitě po rozbalení krabiček s hračkami se stal naprostým miláčkem 50mm Planar. Hodnota clony 1,4 naprosto perfektní, srovnatelná s Canon 50mm/f1.2 L, ovšem v podání Carl Zeiss s kresbou která těžko hledá důstojnou alternativu. Velmi kompaktní sklo, navíc s hliníkovou sluneční clonou, která i v nasazeném stavu dodržuje minimální rozměr celé sestavy a propůjčuje jí až geekovský vzhled. Ale nepředbíhejme…

IMG_1829
Planar 1,4/50 ZE, na fotce Distagon 2,5/18 ZE

Společné znaky
Všechny zapůjčené objektivy jsou vyrobené ze slitiny magnesia, s černou povrchovou úpravou a s výjimkou 15mm Distagonu jsou vybaveny odnímatelnou hliníkovou sluneční clonou. Vzít takový objektiv do ruky znamená ihned pocítit tíhu kvalitních čoček, kterých se v nejrůznější skladbě uvnitř objektivů skrývá až 18, na vrchních vždy s povrchovou antireflexní úpravou. Prvním dojmem z takového skla je kvalita zpracování, která na vás dýchne nejen okamžitě po otevření krabice, ale pokaždé při otočení masívního ostřícího kolečka. Převod je zvolen velmi citlivě, otočení rukou „zezdola nahoru“ (tj. cca 120-160 stupňů) pokrývá celou fokální vzdálenost. U všech testovaných kusů nebyly vně housingu žádné pohyblivé části, vše je pečlivě skryto v bytelném bajonetu. Kromě 15mm Distagonu byly objektivy vybaveny standardním závitem na filtry, umožňujícím předsazení obvyklých sklíček navíc.

IMG_1810
Distagon 2,8/15 ZE

Manuální ostření
Společným znakem všech Carl Zeissů je manuální ostření, které stojí za detailnější rozbor. Půjčená skla ani nemají snahu tvářit se jako normální všeúčelová skla, pokud by někdo měl takovou ambici, pak ho tato vlastnost spolehlivě odradí. Ale není to vůbec na škodu. Podobně jako si své klaunovské boty neberete na každou párty, nasadit takové sklo znamená už předem vysoce vytyčený cíl. Manuální ostření chce rozmysl a přípravu. V kombinaci s nízkými clonami se hloubka ostrosti redukuje na několik milimetrů, např. portrét lehce pootočené hlavy na nízkou clonu znamená řešit do kterého z očí umístit neostrost. Střílet fotky od boku bez pohledu do hledáčku znamená zahodit skoro každou fotku. Ostření v tomto případě nabývá na důležitosti a stává se velmi podstatnou součástí kreativního procesu.

Práci s ostrostí vám usnadní indikace na vrchní straně bajonetu, kde jsou orientačně vyznačeny hloubky ostrosti při jednotlivých clonách. Slabou, leč pořád užitečnou „pojistkou“ pak je i indikátor bodu ostrosti fotoaparátu. Ten si pro režim manuálního focení přepnete z bodového na plošné a budete doufat v problik některého z bodů automatiky při ostření na kroužku. Fotit pohybující se objekt je tak pokaždé na několik pokusů a většinu pořízených fotek je dobré po expozici v detailním náhledu zkontrolovat. Zkrátka a dobře, na něco takového je potřeba mít dostatek času a případně i možnost snímek opakovat. Pokud se ale s ostřením trefíte jak máte, bude výsledek ostrý jak americká žiletka.

IMG_1828
Planar 1,4/50 ZE

Bokeh a kresba
Zde se dostáváme k tomu zdaleka nejzajímavějšímu aspektu značky Carl Zeiss. Je jím právě kreativní využití clony a aspektů plynoucích z technické konstrukce objektivů. Tvarování clony a počet lamel nabízí takovou kvalitu přechodů, že je poznat i pouhým pohledem na náhledový displej. Světlo se doslova rozpíjí do fotky a to jí propůjčuje nebývalou harmonii. Krásným příkladem může být ukázka fotografií od fotografa Jana Poláčka, nedávného výherce workshopu AFOP a Carl Zeiss na Trójském zámečku. Zadívat se do takové kresby doslova láká užívat si její každý detail.

Skrz vyváženou sestavu skel ale objektiv neexceluje jen v určitých clonách. Opačným směrem nabízí zase vynikající dávku ostrosti a schopnosti pracovat s kontrastem na pozadí i na popředí. Právě u širokých skel je to nedocenitelné. I některé velmi kvalitní objektivy mají tendenci v krajích fotku degradovat chromatickou aberací, kterou lze více nebo méně účinně odstraňovat digitální postprodukcí. Ale zde byl výsledek pokaždé perfektní, navíc umocněný vynikající homogenností výsledného snímku.

IMG_2065
Distagon 2,8/15 ZE

Poznatky z testování a zhodnocení
Příjemným překvapením práce s objektivy pro mne byl moment, kdy se mi neostrou fotku podařilo velmi dobře doostřit v postprodukci. Momentka byla manuálním ostřením ve tmě špatně odhadnutá, ale po korekci nástrojem chytrého ostření (rozostření čočky) se dala ještě zachránit. Obvykle se mi v postprodukci nestává, že takto rozostřenou fotku lze nevyhodit. Dalším příjemným překvapením pro mne byla velmi nevšedně, leč naprosto funkčně, řešená krytka 15mm Distagonu.

IMG_1938
Planar 1,4/50 ZE, rozostřená fotka nakonec dopadla vcelku dobře.

Asi jedinou nevýhodou objektivů Carl Zeiss je jejich pořizovací cena. Zde se přímo nabízí přirovnání k nějaké zvučné automobilové značce. Ale obávám se, že je pro naše účely příliš prvoplánové. Carl Zeiss není ani o stylu, ani o statutu. Vlastně jsou objektivy vzhledem k investované částce i svým způsobem nenápadné.

Testované kusy jsem vnímal jako velmi precizní nástroje. Takové, které ve zkušených rukách dokáží časem posouvat i toho, kdo je používá. To co pokaždé potěší je výsledek z práce s takovým nástrojem.


Jiná perspektiva s Carl Zeiss

Úhel pohledu

 

Přidat reakci