Instagram spatřil světlo světa před několika lety a velmi rychle se mezi svými uživateli ujal. Lidé začali masově sdílet své fotografie s celým světem. Sdíleli fotografie svých mazlíčků, pokrmů a běžných okamžiků všedních dní. Používaly se různé efekty a speciální rámečky. Fotografie díky nim často vypadaly vtipně. Postupem času se z Instagramu stala platforma pro sdílení opravdu povedených fotografií, pořízených spíše než na mobilní telefon na fotoaparáty a vyladěných VSCO filtry. Na Instagramu se objevily i profily firem, od fotografií čtvercového formátu se postupně ustupovalo, až došlo k tomu, že byla povolena možnost vkládání obdélníkových fotografií a reklamy. I přes tento fakt se z Instagramu nestala reklamní platforma. Instagram si stále drží své kouzlo největšího sdíleného foto alba na světě. 

Instagram má však svá nepsaná pravidla a ne každá fotografie se i za použití hashtagů stane úspěšnou. Na největší sociální síti, která byla koupena Facebookem se brzy objevily profily, které se díky své oblibě dostaly mezi doporučené, tím pádem se zviditelnily, jejich majitelům se významně zvýšila základna „followerů“ – následovatelů a jejich profily s typicky instagramovými fotografiemi se staly vyhledávanými u větších společností jako je Milka či Coca-Cola. Jde právě o Instagramisty, kteří obezřetně a stylově prezentují firmy a jejich produkty na svých profilech či jim prodávají své fotografie. Úspěšní Instagramisti pořádají setkání, tzv. Instameety, na kterých se seznamují s dalšími uživateli Instagramu. 

Jiří Královec je nejmladší ze všech představených instagramistů. Je to mladý a velice inteligentní kluk, který studuje dvě střední školy – fotografickou a ekonomku a fotografii se věnuje takřka od dětství. Fotí na analog, létá s dronem, umí to skvěle s digitálem a velkou část svých Instagramových fotek nafotil na iPod. Jeho profil sleduje 30 000 followerů. V roce 2015 točil v rámci FotoŠkoda festu videa pro Instagram Centra FotoŠkoda a v letošním roce bude stát za Instameety spojenými právě s Centrem FotoŠkoda a společností Fujifilm ČR. 

926266_333307260161708_1651892709_n

Jirko, kolik ti bylo, když jsi začal postovat na Instagram? 

Upřímně netuším, ale podle nějaké statistické aplikace první fotka, kterou mám teď na Instagramu, byla publikována 29.7.2012 minutu před půl druhou odpoledne. Jestli se jim rozhodneme věřit, tak mi bylo třináct.

Jak dlouho trvalo, než se z tvého profilu stal profil o 30 000 followerů? 

Záleží na tom, jak to člověk bere, počet followerů nějakým způsobem roste celou dobu, co Instagram mám. Ovšem pokud bychom chtěli brát třeba samotný skok z nějakých 300 followerů na 10 000 (který byl způsoben uvedením mého profilu na seznamu doporučených fotografů), tak ten byl otázkou asi dvou týdnů.

926481_244203292438591_1181824537_n

Je těžké si udržet takhle vysoký počet followerů? 

Ano, “udržet” si velké množství lidí je náročné, ale není to pro mě prioritou. Věnuji víc pozornosti tomu, abych nahrával fotky, se kterými jsem spokojený, a věřím, že pokud se mi podaří dosáhnout takových snímků, které sám považuji za zajímavé/dobré (bez nutnosti podřizování se trendům v takové míře, která by mi byla proti srsti), tak je najde víc lidí, které zaujmou a kteří je dokážou ocenit. Ovšem pokud ne, tak je pro mě stále důležitější vytvořit sbírku fotek, s níž budu spokojený, než dosáhnout toho, že by mě sledovalo mnoho lidí, ale já fotil kýče. Focení není jen Instagram, a pseudosláva na něm není vždy zárukou toho, že člověk něco umí.

12106037_1069040539786366_223926208_n

Co všechno je potřeba k tomu, aby se o tvůj profil nepřestali followeři zajímat? 

Pokud Irina Shishova přestane fotit detaily rostlin nebo pokud z profilu Konsty Punkky zmizí fotky roztomilých veverek a lišek, tak je s největší pravděpodobnosí přestanu sledovat. Myslím si, že nelze jednoznačně zaručit, že se o nějaký profil lidé nepřestanou zajímat, ale je určitě jednodušší budovat si skupinu příznivců tím, že se váš účet profiluje něčím zajímavým, pro vás typickým. Pokud pak profil z nějakého důvodu tuto svou konzistentnost ztratí, lze předpokládat, že se o něj lidé přestanou zajímat. Asi vždy se najde někdo, koho vaše fotky časem omrzí, a nezabráníte tomu, abyste followery ztráceli – je ale dobré se stále zlepšovat a snažit se fotit zajímavě.

10254187_643874905666428_879971272_n

Myslíš, že je náročnější se starat o účet s tolika followery ve srovnání s profilem o 500 followerech?

Z mého pohledu je to velmi podobné, Instagram jsem vždycky bral docela vážně a už v období několika měsíců před tím, než jsem byl zařazen do “SU Listu” a měl jsem lehce pod 300 followerů, jsem se snažil fotky pečlivě vybírat a dávat si pozor napřiklad na to, jestli jsou popisky vždy gramaticky správně. Mám zato, že by si účet měl držet jakousi identitu bez ohledu na to, kolik lidí ho sleduje (což je také jedním z předpokladů k tomu, aby ho více lidí sledovat začalo), ale samozřejmě myslím na to, kolik lidí fotku uvidí, a možná mě o to víc štve, když se třeba týden nedostanu k nahrání nějaké nové. Je pravda, že můj přístup k instagramu a styl focení se hodně vyíjí, ale nemyslím si, že by to mělo co dělat s počtem followerů.

K čemu slouží nebo jdou dobré profily, které repostují fotky lidí na Instagramu? 

Existují profily využívající fotky dalších lidí a jsou to většinou profily sjednocené nějakým společným tématem. Například profil @london shromažďuje ty nejzajímavější fotky s tématikou Londýna, a pro přihlášení stačí k fotce přidat hashtag (štítek) #THISISLONDON a pokud se jeho správci rozhodnou vybrat vaši fotku a použít ji na tomto profilu, tak na váš osobní profil následně narazí spousta nových lidí a údajně získáte něco okolo 2000 nových followerů.

10554088_1564179010500442_235247461_n

Na IG existuje možnost být „suggested“, co to znamená? 

Sám Instagram definuje tuto funkci těmito (v češtině trochu topornými) slovy:

“Abychom lidem představili širokou škálu talentovaných uživatelů Instagramu z celého světa, které můžou sledovat, neustále lidi vybíráme, přidáváme a odebíráme z našeho seznamu navrhovaných účtů. V tomto seznamu je vždycky směsice nových a formujících se hlasů a již dříve navrhovaných členů komunity. Ačkoli o to, aby byl váš účet vybrán, nemůžete nijak požádat, vždy hledáme lidi, kteří sdílejí naše nadšení pro kreativitu a oddanost komunitě.”. Je to v podstatě jedno z největších ocenění, jakého může člověk na Instagramu dosáhnout – existuje samozřejmě mnoho různých dílčích soutěží, jimiž se člověk na Instagramu může nějak zviditelnit, ale zařazení na seznam doporučených účtů je jedním z mála oficiálních instagramových ocenění.

Takže se dá říci, že pro získání tolika followerů je potřeba být repostován profily s významnou základnou followerů a být v suggested?

Suggested list je na té cestě takovou dobrou zkratkou, ale rozhodně to není jediná cesta. Málokteré publikum je tak rozmanité, jako právě to na Instagramu, a “úspěch“ u něj je do jisté míry otázkou náhody či štěstí. Vím o mnoha profilech, jež jsou z fotografického hlediska naplněny kvalitním obsahem, ale přesto zůstávají stranou pozornosti. Myslím si také, že by na Instagram neměly být umisťovány jakékoli fotografie, ale že by snímky měly být vytvářeny přímo pro něj, že by měly už vznikat s tím, že budou použity právě na Instagramu. Jsem optimista a navzdory občasné odlišné zkušenosti věřím, že pokud člověk fotí zajímavě, bude se počet jeho followerů spontánně zvyšovat a je jen otázkou času, kdy dosáhne nějaké vyšší hranice.

10859961_1506311586317078_1112873088_n

Když si Instagram založí Čech, měl by podle tebe postovat v češtině nebo bys mu doporučil angličtinu?
Instagram je jenom nástroj a záleží na tom, jaké fotky na něm bude člověk publikovat a komu jsou určené. Od toho se pak odvíjí i volba jazyka.

Když by chtěl člověk posunout svůj IG profil na vyšší příčky, co je podle tebe potřeba (řešit čas postování, tagy, hashtagy, stories k fotkám, ladění fotky samotné, četnost příspěvků…)?
Záleží na tom, co si člověk představí pod pojmem “vyšší příčka”. Štítky, (vypočítavé) popisky u fotek a přesně naplánovaný čas jejich publikace, to jsou všechno takové triky, které mohou pomoci nahnat čísla. Pokud si někdo stanovuje svůj cíl ve formě čísel, má asi využívání podobných prostředků své opodstatnění. Já za “posunutí na vyšší příčky” stále považuji spíše publikování lepších fotek, a za důležitější tak považuji všímat si například světla a toho, aby fotka nebyla “plochá”, nebo abych při jejím pořizování nesledoval jen hlavní objekt, ale dával si pozor i na kompozici pozadí.

10894897_864016513661184_1320657612_n

Instagram je otevřen i firemním profilům, čeho by se podle tebe měly firmy držet, aby si vybudovaly dobrý a sledovaný profil?

Instagram by neměl být primárně určený k prodávání nějakých produktů či služeb (i když právě snaha o zvýšení prodeje je pro většinu společností samozřejmě hlavní motivací pro to, aby si instagramový účet založily), a když, tak by to vždycky alespoň mělo být zabalené v nějaké líbivé, atraktivní skořápce. Nevím, proč bych měl na Instagramu sledovat nějaký profil jen proto, že se tam dozvím o slevě přenosného plynového topidla. Přestože se bavíme o firemním profilu, i ten ale většinou stejně stojí na nějakém člověku, který jej vede, spravuje a s nadšením se mu věnuje. Mnohdy bývá kamenem úrazu nedostatek smysluplného obsahu, a proto firmy často spolupracují na Instagramu s už nějak zavedenými fotografy. Takovým hezkým příkladem je třeba spolupráce Brocka Davise s instagramovým účtem řetězce Target, pro který fotil sérii fotek (mimochodem – jeho profil určitě stojí za návštěvu).

S jakými firmami/brandy jsi měl možnost spolupracovat a co tě na tom baví nejvíc? 

Pokud se budeme bavit pouze o Instagramu, tak skutečně okatým product placementům jsem se zatím úspěšně vyhnul. Ale spolupracoval jsem například s Land Roverem, pro který jsem dělal sérii fotek, a v nejbližší době bych měl fotit promo fotky nějakého reflexního spreje vyvíjeného společností Volvo. Aktuálně jsem také v kontaktu s jednou japonskou společností, pro niž testuji digitální stěnu na klasický fotoaparát Hasselblad, část fotek s ní pořízených také plánuji brzy publikovat na svém Instagramu.

10895358_1606447309584435_129375910_n

Instagram prý podporuje úspěšné instagramisty, jak taková podpora vypadá? 

Instagram si uvědomuje, že uživatelů přibývá, ale kvalita fotek že se celkově snižuje. Proto se různými způsoby snaží zviditelnit ty, kdo podle jeho názoru mohou být nějak podnětní pro ostatní. Takovým hlavním či nejviditelnějším nástrojem je už zmiňovaný suggested list, ale ne každý ví, že Instagram třeba také vytvořil vlastní knížku, ve které popisuje základní hodnoty, na nichž je založen, zachycuje svou historii a představuje pro inspiraci mnoho zajímavých příkladů, včetně známých hashtagů a prvních fotek, které pod nimi byly publikovány.

V průběhu roku také Instagram zasílá vybraným uživatelům různé balíčky s drobnostmi a snaží se je motivovat k pořádání setkání a tvorbě zajímavých snímků.

Jak náročné je uspořádat Instameet? 

Je to tak náročné, jak si to člověk udělá – “instameet” může být ve výsledku něčím, co by nezasvěcený jedinec mohl považovat za prachsprosté setkání několika kamarádů, kteří si přišli povídat o focení. “Instameety” jsou samozřejmě pojímány mnoha způsoby a v řadě měst po celém světě – namátkou bych jmenoval třeba New York, Londýn nebo Stockholm – se v oficiálně stanoveném termínu jedná o opravdu obří událost, jejíž organizace vyžaduje mnoho příprav a úsilí.

11199514_929193603788393_1163600550_n

Co tě baví na jejich organizování? 

Člověk se dokope k tomu naplánovat výlet na nějaké místo, kam už se chtěl dávno podívat, ale zatím k tomu nenašel vhodnou záminku.

V čem je takový instameet specifický? 

Na instameetech je úžasné to, že se na nich člověk potkává s lidmi mnoha národností a různých věkových kategorií, které spojuje stejný koníček.

11357735_888747777846788_1318915263_n

Fotil jsi na čtverec, ale přešel jsi na obdélník, je to z důvodu, že IG povoluje už i fotky tohoto tvaru a vyhovuje ti to víc?

Fotil jsem na obdélník, ale ořezával na čtverec. Na obdélník fotím dál, a když tu dnes je ta možnost, často i nějaký snímek rovnou v obdélníkovém formátu nahraji. Instagram pro mě ale byl a vždycky bude spojen s čtvercovým fomátem a s tím také své “instagramové” fotky pořizuji. I v případech, kdy používám obdélníkový tvar, je kompozice fotky taková, že jejím těžištěm je stejně čtverec a v okrajích se “nic neděje”.

Kdysi jsi mi řekl, že máš obrovskou FotoBanku, tušíš, kolik v ní tak bude fotek? 

Moje hlavní knihovna (kterou nějak systematicky vedu asi poslední dva roky) obsahuje lehce přes 150 000 fotek. Zbytek mám roztroušený po různých discích nebo na pod stolem zapadlých negativech, které se už půl roku chystám vytáhnout.

11821313_162860334056883_1047765423_n

Jak tohle sedmnáctiletý člověk dokáže, jak a kde jsi tolik fotek nasbíral a kde bereš čas je upravovat…?

Když člověk fotí od dětství, není sedmnáct let nijak útlý věk. A pokud jde o čas na úpravy – většinu fotek (a to se týká jak digititálních fotografií, tak snímků pořízených na film a poté nascanovaných) synchronizuji přes cloud do svého iPodu, který mám stále při ruce, takže fotky můžu upravovat skoro všude, ať už jsem ve vaně nebo v autobuse. Nad iPodem trávím hodně času a nad fotkami hloubám skoro bez ustání.

V čem vlastně fotky upravuješ? 

Nové fotky někdy pozoruji hodně dlouho a střídám různé varianty úprav – zkouším, jak by fotografii třeba bylo možné zjednodušit. Nemám nějaký jednoznačný postup, který bych aplikoval na všechny fotky, které pořídím; baví mě s fotkou experimentovat a jednotlivé aplikace používám podle toho, čeho chci u konkrétního snímku dosáhnout.

11850180_1647166538896919_1284354170_n

Prodáváš své fotky i firmám? 

U nás se ještě nedá mluvit přímo o prodeji – většinou se jedná o nějakou formu spolupráce.

Posledního půl roku na IG příliš často nepřispíváš, nebojíš se ztráty followerů? 

Je mi líto, že nepřispívám častěji, ale ne proto, že bych se bál ztráty followerů; spíš mě mrzí, že pro Instagram poslední dobou nemám tolik času. Nikdy jsem nechtěl plnit Instagram haldou fotek bez výběru a vždycky jsem umístění každé fotky hodně zvažoval.