Aneb kámoši k nezaplacení, jak říkám na kurzech. Ne vždy máme ten luxus, abychom si vybrali, v kterou hodinu a za jakého světla budeme fotit. V dnešní době velkých a dostupných bateriových světel je to jednoduší než kdy jindy a jelikož na ně existuje spousta softboxů a modifikátorů, můžeme si se světlem dělat, co chceme. Pokud ale takováto světla nemáte, nebo jste prostě jen líní je někam vzít, zbývají vám pořád malí pomocníčkové v podobě systémových blesků. Nicméně díky velké škále příslušenství, které se dá sehnat, se z nich stávají pomocníčkové velcí.

Text a foto: Lukáš Oujeský

Základem je, že si blesky můžeme odpalovat na dálku. To šlo samozřejmě vždy. Nicméně dnes je již možné je synchronizovat rádiově na všechny časy (hss) i díky levný odpalovačům pochybné výroby. Ale dá se sehnat i spousta zajímavých věcí v dobrém poměru cena / výkon (to platí jak pro blesky, tak odpalovače). U všech těchto variant ovšem musíte být obezřetní, co se kompatibility týče. Hss je záležitost programovaného softwaru, takže vámi zvolený odpalovač musí podporovat značku i model vašeho foťáku a včetně blesku.

Když už blesk můžeme odpalovat, je ideální modulovat jeho světlo. Nejčastěji jsem viděl používat deštníky různých typů, které díky redukci spojíte s bleskem i stativem. Já osobně kvůli jejich vlastnostem preferuji softboxy. Zvlášť u těch systémových blesků, kde je nejvíce limitující jejich výkon a deštník s tím světlem nenakládá moc ekonomicky. Viděl jsem různé redukce na klasické softboxy, ale na to je podle mě systémák málo výkonný a než dát do jednoho boxu 3 systémáky, tak mi přijde levnější si koupit ateliérové světlo. Takže volím malý softboxík, který je skládací, dá se připnout na stativ nebo vzít i do rukou. Věřím, že na trhu je i jiných variant spoustu, ale mě to vyhovuje takto.

Připravil jsem si pro vás pár ukázek z posledních focení, kde jsem z výše zmíněných důvodů musel vystačit s těmito vychytávkami. Níže vidíte ukázku z focení zátiší do jídelníčku jedné pražské restaurace zaměřené na skandinávské kulinářské umění. Setup je jednoduchý a vidíte ho na úplně první fotce v článku. Lehce zezadu softbox jako hlavní světlo. Lehce zepředu z levé strany deštník na prokreslení stínů a zprava stříbrná odrazná deska, kvůli větším leskům.

Na dalším příkladu jsou dvě fotografie jídla, kde mne softbox a odrazná deska vyloženě zachránily. Jednalo se o reportážní fotografie z rozlučkové večeře pro holandského velvyslance. Bohužel mi nikdo nesdělil, že po mně budou chtít i fotografie jídla, ale naštěstí si softbox a desku beru vždy s sebou (právě pro tyto případy). Setup byl naprosto jednoduchý. Zprava softbox, zleva odrazka. Fotografie nejsou bůh ví jak světoborné, ale účel splnily.

Jako poslední ukázku mám sérii portrétů, které jsem fotil pro RedBull.cz na letošním Mysticu. Úkol zněl jasně. Nafotit různé lidi z různých oborů, kteří stojí za tím, že je tu pro nás Mystic už tolik let. Zní to jednoduše, ale představte si jaké to je lítat celý den po areálu festivalu a pokoušet se najít lidi, kteří jsou více než stoprocentně zaneprázdněni. Když už se vám je povede najít, musíte je co nejrychleji vyfotit, plus dát jim 5 otázek. Takže na focení máte zlomek času, který byste si přáli. A přichází na řadu pomocníček. Soxtboxík poháněný systémákem s Hss odpalovačem, aby si člověk mohl ztlumit okolní světlo. Na kolegovi, který jej nejdříve namířil na sebe, jsem měl předpřipravenou expozici a následně už přivést hlavního aktéra a je hotovo. Portréty i setup níže. Celý článek potom zde.

Jinak samozřejmě, když si to pohlídáte, což je optimální, tak si budete moci odpalovat na hss systémák i velké bateriové světlo dohromady. To využívám takřka pořád. Člověk má několik velkých světel a jedno či dvě malinkatá se vždycky navíc hodí. Nebo když fotím sport a musím lítat za klukama s batohem na zádech, tak se mi většinou nechce tahat moc velkých světel a tak mám jedno a systémák jen jako doplňkové.