Na červenec jsem pro server Photoextract vyhlásil fototéma s názvem Dvojice. Nemyslím to ovšem tak, že budeme fotit zamilované páry. Půjde o dvojice objektů.

Do fototématu mohou být dána jak zátiší nalezená, tak i aranžovaná. V rámci těch aranžovaných jsem si zkusil trochu zablogovat:

Dva předměty se nekomponují zrovna nejlépe. Ze zkušenosti vím, že nejlépe se pracuje s lichým počtem objektů. S jedním nebo se třemi. Klidně i s pěti. Ale se dvěma je to horší. Na takové kompozici mi vždycky něco nesedí. Ovšem co, to se těžko hledá…

Pokusil jsem se udělat na téma fotografování dvojice pár fotek. A protože jsem měl chuť na špičky a dvě by byly málo, pořídil jsem raději tři. Během focení jsem pak byl moc rád, že téma se týká jen dvou a já alespoň jednu mohl sníst dříve.

Nejprve to, co dělá fotku fotkou: světlo:

Na první fotografii vidíme špičku, ale její plastičnost je opravdu špatná. Spíše žádná. Světlo je tzv. čelní, je ze strany focení:

01

Ti, kteří se věnují krajinářské fotografii, vědí, že k lepší plastičnosti nám dopomůže boční (nebo i proti) světlo. To máme na této fotografii:

02

A komu vadí příliš tmavá pravá strana, může si pomoci odrazkou:

03

Zde jsem přiložil zprava kus bílého kartonu. Dal jsem jej dostatečně blízko, aby byl vidět na fotografii. Karton nám simuluje další světelný zdroj, odráží světlo a tím nám zesvětluje (prokresluje) stíny. Čím bude odrazná deska blíže, tím se stíny prokreslí více (až k situaci, kdy se může dojem plastičnosti ztratit) a čím bude dále, tím bude stín tmavší. Z toho důvodu mám bílé kartony vždy po ruce (to dobře znají mí studenti z kurzů produktové fotografie). A na makro v přírodě si s sebou beru malé zrcátko 🙂 Ovšem zde by nám zrcátko moc nepomohlo, odráží světlo totiž bodově, zde je lepší odraz z celé plochy odrazné desky a to dělá nejlépe matná bílá plocha.

A nyní ke komponování:

Dva objekty. Nevypadá to divně? Pro mne ano. Snad by pomohlo je dát více stranou, ale to si zkusíme až za chvíli:

04

Tři objekty, i když aranžované stejně primitivně symetricky, už vypadají v prostoru lépe. Je to tím, že lichý počet je pro naše vnímání kompozice přirozenější:

05

Ovšem tři nejsou dva a tak jsem pomocí menší hloubky ostrosti jeden z objektů (ten prostřední, před tím jsem jej posunul dále od těch ostatních) rozostřil. Doporučuji si fotku rozkliknutím zvětšit. Ovšem stejně scéna nepůsobí moc věrohodně jako scéna s dvěma hlavními objekty:

06

Pokud jsme hraví, máme velkoformátový fotoaparát nebo tilt/shift objektiv, můžeme scénu se třemi objekty, kde chceme zdůraznit dva z nich, udělat jinak. Ostrý je ten vpravo a uprostřed (který je ovšem posunutý dozadu) a neostrý je ten vlevo. Máme díky tiltování natočenou rovinu ostrosti. Taková scéna je na fotografii aspoň zajímavá:

07

Pokud však chceme mermomocí zůstat u dvou objektů a nenechat scénu “rušit” třetím, byť neostrostí upozaděným, musíme se snažit je nakomponovat co nejméně divně. Symetrická kompozice nebývá tou nejpůsobivější, udělejme to tedy asymetricky. Třeba takto:

08

V rámci aranžování jsem zkusil dvojici s třetím objektem, který scénu jen doplňuje. Scéna je příjemně vyplněná, kvůli nesymetrické kompozici je dynamičtější a dva hlavní hráči díky použité malé hloubce ostrosti vynikají:

09

Ale vzhledem k tomu, že tu třetí špičku už musím sníst, udělám raději kompozici jen se dvěma:

10

Takhle nějak by kompozice s názvem dvojice, obsahující můj oblíbený zákusek, mohla vypadat. Na pozadí jsem aranžoval i dva hrníčky s kávou, jsou v neostrosti a přední dvojici doplňují. Neznamená to však, že nějaká taková fotka může ve fototématu zvítězit. To rozhodně ne. Záleží na všech ostatních fotografiích. Tahle je spíš o tom, na co jsem měl ten den zrovna chuť 🙂

A protože už jsem se nafotil dost, jdu sníst i ty dvě zbývající. Dobrou chuť!

A nyní už zbývá jediné: popřát všem, kteří se červencového fototématu zúčastní: Dobré světlo! Těším se na jejich fotografie! Samozřejmě, že nemusí být aranžované, může jít o nalezené zátiší, více v zadání.

Celé vyhlášení je na stránce http://www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1259.html.

 

Vít Mádr

Lektor AFOPu

www.studio.madr.cz