Tento měsíc uděláme výjimku a nezaměříme se primárně na fotografy a lidi z oblasti fota, i když několik ze zpovídaných filmmakerů má k fotografii velice blízko… 

Spolumajitel společnosti Separation Films, působí v oboru audiovizuální tvorby jak při produkci jako produkční a kameraman, tak i v postprodukci jako střihač a motion grafik. Během své praxe se podílel na zakázkách pro klienty jako je Škoda Auto, Autoklub ČR, Red Bull, British American Tobacco, Apple, Microsoft, UEFA, Continental, Plzeňský Prazdroj nebo Huawei. Pracoval na výrobě jak eventových klipů, tak reklamních spotů, krátkometrážních dokumentárních filmů nebo live streamu světového eventu. 

Jeho videa mají drive, nápad, náboj, nebojí se výzev a člověku vlévají do žil adrenalin (mluvíme-li o sportovních videích). A právě freeski videi a jejich prvním filmem mě Tomáš a Seperation Films oslovili. Pamatuji si, jak jsem před pár lety koukala na jejich freski videa a hltala každý jejich moment… Tehdy ještě netušíc, že s nimi bude spolupracovat kluk, kterého jednoho dne vyfotím při freeski triku ve Špindlu, kterého posléze někdo tagne na mém Instagramu, a se kterým se tak dám do řeči a nakonec napíšu i rozhovor… 

Za tu krátkou dobu se Tomáš strašně moc posunul, mezi jeho kariérní úspěchy určitě patří 1. místo video contest Red Bull Shr3d 2014 https://youtu.be/VIpkfKCvXH0, kamera na natáčení reklamy Huawei Honor s Evou Samkovou https://youtu.be/TdxZQvBSmWE, kamera a střih na filmu Excelent Separation https://youtu.be/IEmQn-4IZ6M, režie live streamu a výroba motion grafiky Excelent Soldiers 2016 a Sports showreel Separation Films https://youtu.be/RzMGwqfMzD4. 

Red Bull Shr3d 2014 - Barbora Berdychova - Red Bull Content pool

Dnes mě baví jeho tvorba jako celek, a proto je mezi těmi, se kterými dělám tento měsíc rozhovory.

Ahoj Tomáši, kdy jsi vlastně začal s natáčením videí?

Poprvé jsem začal natáčet když mi bylo 15. Mohlo za to hlavně to, že jsem jezdil na hory s partou kamarádů a natáčeli jsme se ve snowparku. V té době se stával z normálního lyžaře freeskier a freeskiing je jako většina adrenalinových sportů úzce spjatý s natáčením videí.

Po jak dlouhé době se to zlomilo a točení videí se stalo tvojí profesí?

Trvalo to docela dlouho, ještě před třemi roky jsem si nemyslel, že bych se mohl živit filmařinou. Už před tím jsem ale natáčel videa na zakázku, jen to nebyla moje hlavní životní náplň.

Dneska jsi součástí party Separation, ty jsi nebyl u rozjezdu, kdy ses ke klukům přidal a co ti to přineslo? 

Historie Separationu je dlouhá, na začátku to byl „jen“ český freeski film, který byl dílem Pepeho Kalenského a Lucase Hermana. Právě díky freeskiingu jsem se potkal s Lucasem a začal s ním pracovat. Viděl v mojí práci potenciál a tak mě začal brát na svoje natáčení a spoustu věcí mě naučil, jak s kamerou, tak při střihu. Firmu Separation Films jsme založili na konci roku 2014 s Lucasem Hermanem, Michalem Nedbalem a Pepe Kalenským. Nejsme to ale jen my, spolupracuje s námi spousta dalších kreativních lidí.

Excelent Separation - Lukas Wagneter (4)

Máš i nějaké vlastní projekty?

Většinu projektů realizujeme společně a pomáháme si navzájem. Takový můj vlastní projekt je pokus o dodělání vejšky :). Jinak v hlavě mám nějaké věci, ale většinu času věnuju firmě, tedy projektu Separation Films. Uvidíme, třeba se najde prostor něco z těch nápadů zrealizovat.

Location: Prague, CZ

Location: Prague, CZ

V čem je jiná práce na sebe a ve skupině lidí jako je Separation?

Hlavně právě v tom že nejsi sám, takže musíš zavádět procesy, aby těch několik lidí dokázalo dohromady fungovat ve společných kancelářích, mohli pracovat společně na projektech a věděli, co se kolem nich děje. Zároveň to má spoustu výhod, nejsi jediný kdo tu dannou práci může udělat a máš pořád někoho, kdo ti může pomoct, když nestíháš nebo jsi pryč na natáčení a klient chce poslat jinou verzi videa. A nejlepší je, že můžeš snáz realizovat mnohem větší projekty, než když je na to člověk sám.

Excelent Separation - Lukas Wagneter (5)

Viděla jsem první film, který točili kluci, ještě když jsi s nimi nespolupracoval, docela mě zvedal ze židle, samý skákání… Když ho kluci točili, kolik tehdy vlastně měli zkušeností s točením a střihem videí?

V tý době Lucas už měl za sebou hodně zakázek, ale vlastně to byly jeho začátky živení se vyloženě kamerou. Díky tomu, že měl ještě dost volnýho času, si mohl dovolit odjet na měsíc natáčet do zahraničí a dotovat natáčení z jiných zakázek.

Excelent Separation 2015 - Michal Prouza

Kdy došlo k tomu, že začalo Separation točit i jiná videa než o freeski a kdo byl vaším prvním větším klientem?

Těžko říct, Separation Films jakožto firma vznikla teprve před rokem a půl, kdy jsme každý za sebou už měli větší projekty. Nicméně potkali jsme se s natáčením sportovních videí a eventů, neminuly nás korporáty jako Apple, Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj a dělali jsme třeba i reklamu pro Huawei.

Leo Express 2016 - Josef śafr†nek

Spolupráce s BioFilms Rental, v čem to pro vás bylo přínosné?

Nalezení spřízněných duší nadšených pro filmařinu, díky kterým jsme se dostali k profi vybavení a naučili se spoustu věcí o filmové technice. Zároveň nám vychází vstříc a technikou a dobře míněnými radami nám pomáhají s každým bláznivým projektem co si vymyslíme. Je to hlavně o přístupu, když my o sobě tvrdíme, že naší prací žijeme, je super spolupracovat s někým, kdo má stejný přístup a je ochotný vám například zvednout telefon uprostřed noci.

Jaký točíte nejčastěji videa – komerce, reporty – specializujete se každý na něco jinýho?

Asi nedokážu říct, co bychom točili nejčastěji, děláme sportovní videa, točili jsme hudební klipy, korporátní videa, reklamy a dělali jsme i online přenos. O specializaci se u nás nedá mluvit, na všech projektech pracujeme společně. Postupem času u nás vykrystalizovalo jakési rozdělení pozic, kdy někdo řeší produkci, někdo režii, kameru, střih, motion grafiku atd., ale jsme schopní si vzájemně vypomoct s čímkoliv. Takže one man show, kdy všechno dělá jeden člověk, už u nás nenajdeš.

HF City Jib 2015 - Lukas Neasi

eXcelent Soldiers, fakt velikej event, jak se takovýhle akce točí a co všechno stojí za přípravami? (laik si to totiž podle mě neumí vůbec představit)

Jak říkáš, fakt velikej event. Přípravy zaberou skoro měsíc, řeší se technický zajištění live přenosu, počty kamer, zajištění lidí, výroba stream grafiky přímo na míru, dramaturgie přenosu a v neposlední řadě se předtáčí krátká videa o stavbě, o přípravách, testování skoku atd. Pak přijde den D, kdy se živě streamuje samotný závod (tenhle rok ze sedmi kamer, včetně dvou opakovaček) celé se to řídí a odbavuje z přenosového vozu a do toho po kopci pobíhají další 2-3 kamery které točí tzv. filmovky, tedy netelevizní záběry, lidi, sponzorské věci a vůbec takové ty hezoučké záběry.

Samotným eventem to nekončí, začíná až dvoutýdenní maraton stříhání videovýstupů. Krátký action clip, sestřih pro media, delší web clip, partnerská videa a hodinový dokument do televize s českým a anglickým komentářem. Preprodukci a postprodukci zajišťujeme vlastními silami v pár lidech, nicméně v den vysílání je nás až 50 na place.

Location: Prague, CZ

Location: Prague, CZ

Sem tam se na internetu vyrojí nějaký článek typu „hlavně mějte na všechno smlouvy“ – řešíte to? U takhle velikých projektů to asi ani jinak nejde…

Samozřejmě smlouvy řešíme, už i kvůli tomu, že to u větších zakázek vyžaduje finanční úřad. A špatné zkušenosti jsou i se smlouvou, člověk se může cítit víc v právu ale to je tak všechno, pokud ti někdo nechce zaplatit tak ti nezaplatí.

Myslíš si, že je těžší se prosadit spíš ve fotce nebo ve videu?

V tomhle můžu jenom hádat, jako fotograf za moc nestojím a ani jsem nikdy nefotil na zakázku :). Přijde mi ale, že je to těžší ve videu. Člověk se totiž snaží prosadit nejenom proti jednotlivcům, ale i proti firmám a velkým studiím.  Myslím si, že ve fotce tomu tak není, víceméně je to fotograf proti fotografovi.

Na druhou stranu spoustu lidí spíš fotí než točí. Asi kvůli náročnější postprodukci.

Jak pozná laik dobrý video?

Nebude ho chtít vypnout a v ideálním případě si ho bude chtít pustit znovu. Zároveň v sobě bude mít  po zhlídnutí daného videa nějakou emoci. Je to podobné jako s filmem, na dobrý film se chceš podívat znovu, na špatný si zachvíli ani nevzpomeneš. Taky tu ale samozřejmě platí sto lidí sto chutí.

HF City Jib 2015 - Michal Prouza

Jaký je rozdíl mezi jednotlivými videi – teaser, web clip, daily update, official movie, dokument a co je spojuje (jaká informace musí být obsažena ve všech z nich) – bavíme-li se o eventových videích?

Zmíněné formáty videí se liší podle délky, takže si můžeš říct že teaser bude do 60s, web clip 5 minut, daily update 90s, official movie 10 minut, dokument 60 minut atd.

Primárně jde o obsahovou stránku. Teaserem chceš lidi nalákat, takže ukážeš top věci, na který se mají těšit,  web clipem jim shrneš hlavní dění na eventu, daily update ti představí, co se událo během dne na několikadenním eventu. Official movie ti zase dá hlavně informace, kdo, kde, proč, jak to probíhalo, jak to dopadlo atd. No a dokument je víceméně komplet záznam, třeba závodu.

M¨R Freeski Slopestyle Pec pod Snōßkou - Tereza Noskova

Má točení sportů nějaký specifikace? U fotky je dobře odvedený trik s ideálem toho, že vidíme místo odrazu a dopadu, ať už je to skate, snb či lyže…

Každý sport má svá specifika, takže není jednoduchý zachytit sportovce v tom záběru v jakém chceš. Nikdy ti nepředvede trik stejně dvakrát, vždy tam bude nějaká odchylka. Zároveň se vše většinou odehrává rychle, takže je důležitý být pohotový a v neposlední řadě být taky trochu sportovec. A je takové jedno nepsané pravidlo, že záběr s neodjetým trikem se nepoužívá. Jinak žádná pravidla pro kompozici nejsou.

Máte skvělý dabingy, jak na ně hledáte lidi?

Většinou jsou to naši známí, kteří moderují různé akce, a pak spolupracujeme se zvukovým studiem, které disponuje nepřeberným repertoárem.

The Tap Tap Gear - Lucas Herman (2)

Točíte na DSLR nebo videokamery?

Zvládáme oboje, ale radši pracujeme s kamerou, protože práce s ní je v různých ohledech pohodlnější. Nicméně foťáčky mají v našich videích taky místo. Hlavně v poslední době, kdy se foto technika začíná hodně přizpůsobovat videu a práce s ní začíná být lepší.

Jak si řešíte vlastní marketing, abyste „nezapadli“?

Sažíme se starat o sociální sítě jako Facebook nebo Instagram, abychom dali najevo, že stále žijeme a na čem pracujeme. Zároveň čas od času zrealizujeme nějaký projekt viz. film eXcelent Separation, a nebo podpoříme event, například eXcelent Soldiers.

Dneska už máte vlastní kancl, známou značku, co dál?

Nezapadnout, rozrůstat se pořád dál stejným tempem, spolupracovat s lidmi, pro které bude Separation jako rodina, tedy víc než jen film nebo zaměstnavatel a pracovat na projektech, které nás budou bavit a naplňovat.

www: www.separation.cz

Ig: @Instahudini, @Separation_films

Fb: Separation Films