Do doby než jsem „musela“ nafotit backstage makro fotografie s Martinem Pustelníkem, jsem netušila, jak strašně super tohle může být. Makrofotografie mi vždycky přišla strašně „creapy“, ale vidět věci, které jsou běžným okem neviditelné pro mě bylo něco úžasného.

Byla jsem z toho nadšená a Martin opravdu zaválel. Příroda opravdu dokáže být okouzlující, a to jsem zažila pouze improvizované, ateliérové podmínky. Jaké to asi musí být ponořený ve vodě a čekat na okamžik, kdy oko uzří něco, co je mu běžně skryto? Martinovi příroda učarovala už když byl malý kluk. V roce 2005 si koupil první zrcadlovku a jako všichni ostatní si prošel oním cvakáním všeho, co se mu v lese připletlo pod nohu či ruku. Po nějaké době pochopil, že jeho srdci vévodí vážky. Stal se z něj „vážkomil“ a my se můžeme kochat fotografiemi fotografa, jehož zásadou je ve většině případů nulový zásah do přírodní scenérie.

Ahoj, na úvod, děkuji za oslovení k tomuto rozhovoru.

Když už jsi začala těmi makrofotografickými workshopy, trochu osvětlím situaci okolo mého focení. Mým hlavním tématem jsou detaily přírody, kde téměř vždy naleznete někde v rohu nějakou tu vážku nebo motýla. Tím pravým makro poměrem zvětšení 1:1 se zabývám jen zcela výjimečně. Snažím se dostat do snímku více prostoru, atmosféry, což u skutečného makra více méně postrádám. Proto vážky na mých snímcích nejsou ani o detailech, ale jsou jen doplňkem mých fotografií fragmentů přírody.

Martine, jak důležité je u takového focení ticho?

Fotografování v přírodě je pro mě formou relaxace a meditace, takže ano, ticho je žádané, ne však povinné. Jinak na focení hmyzu, včetně vážek nemá vliv, zdali je ticho nebo jste v hlučném prostředí.

Co všechno se ti při focení hlavou, jak moc a na co se musíš soustředit?

Nechávám tomu volný průběh, je to o přirozenosti, improvizaci, splynutí s okolní přírodou, kde právě fotíte. A když už přijde na věc, fotka pro mě musí mít nějakou atmosféru, světlo, barvy, kompo apod., ale to je shodné i s jinými foto tématy.

Ve vodě jsi asi poměrně často, čekáváš na onen okamžik dlouho?

Za některými okamžiky přímo jdete na konkrétní místo, na jiné si musíte počkat. Pro prvně zmíněné stačí hodinka, dvě a něco máte. Pokud naopak čekáte na výjimečný okamžik, trvá to dny, týdny na ty lepší měsíce. Na pokračování okamžiku níže jsem čekal 4 roky (léta), poslední sezóny nebyly optimální podmínky.

RIO

Už sis někdy utopil foťák?

Foťák nikoliv, ale padly 3 mobily během 1,5 roku. A nebyly to zrovna levné kalkulačky. Od té doby si nechávám mobil v batohu, kapsy maskáčů nejsou moc bezpečné, zejména, když se zapomenete a vydáte se vstříc okamžiku do hlubokých vod.

Technika, se kterou fotíš je určitě hodně důležitá, optická kvalita objektivu snad ještě důležitější, jaký je (jak kreslí, v čem ti vyhovuje) objektiv, který sis pro svou práci vybral?

Technika je důležitá, né však nejdůležitější. Ale technicky mi na vážky nejlépe vyhovuje Canon 180. Čistě technickou část, abych dělal po nebo před nákupem nějaké testy a dny trávil v grafech na internetu, to jsem nikdy moc neřešil. Dle mé zkušenosti, většinou ten, kdo to moc řeší, u té techniky i zůstane a dobrá fotka, je až na druhém místě. Znám lidi, co dělají skvělé fotky jen s průměrnou technikou, naopak znám hodně fotografů, co mají pěkně nakoupeno a fotky jsou pro mě podprůměrné.

Když by se někdo rozhodl věnovat makru, jaká ohniska bys mu doporučil?

V kostce, na makro větší než poměr zvětšení 1:1 určitě Canon MP-E65, jinak vždy doporučuji makro sklo 1:1 a ohnisko dle financí a záměrů fotografa, co bude chtít fotit. Poté se vždy hodí mít po ruce nějaký ten mezikroužek. Na wildlife fotky doporučím ohnisko 150mm až 200mm na FF, na cropu je to pak více. Což u vážek může být dobře, ale i špatně. Na makro mi prošly mi rukama ohniska od 50mm až do 300mm a velmi se mi osvědčily právě skla s rozsahem 150mm a 180mm na FF, to je pro mě ideální rozsah. Když sáhnu po jiném ohnisku, je to spíše výjimka.

Když jdeš fotit, co všechno máš v batohu (nějaké speciální pomůcky?)? 

Nesmí chybět digi tělo Canon EOS 5D Mark III, analog foťák Canon EOS 30, makro objektiv Canon 180 nebo Sigma 150, manuální sklo Trioplan 100 a na batohu visí zavěšená odrazka za 135Kč. Pro ranní a zejména noční fotografování vážek s sebou samozřejmě beru i stativ Manfrotto 055XPROB.

Jak se na focení vážek, kupříkladu kladení šídel připravuješ?

Příprava závisí na tom, které druhy vážek jdete fotit, kdy a kde to jdete fotit. Na noční fotografování s sebou beru čelovku a další kvalitní baterku, na ranní nesmí chybět odrazná deska a na již zmíněné kladení šídel gumáky. Jinak nenechte se mýlit profilovou fotkou, kde fotím kladení šídel, opravdu ty gumáky na sobě mám.

nocni-fotografie

nocni fotografie

Rozhodně se o makro musíš zajímat jako fotograf, ale i jako zoolog, kde se vzděláváš?

Zejména v začátcích jsem se o vážky více zajímal a studoval je, četl literaturu co mi přišla pod ruku, objednával knížky z UK, nyní vážky už zejména fotím a moc rád jen pozoruji. Samozřejmě když se o nich něco nového a zajímavého dozvím, jsem jedno ucho, ale praktické pozorování jejich bravurného a střemhlavého letu dnes vyhrává. Nicméně rozhodně nejen pro začínající vážkaře doporučím terénní příručku Vážky České republiky od autorů M. Waldhauser a M. Černý.

Hledáš někde inspiraci?

Kde jinde než v přírodě, velmi inspirující místo. Mimo přírodu hledám i v lidech. Je pro mě důležité, jaký je fotograf člověk, nikoliv jaký je člověk fotograf. Tudíž hledám u lidí, kteří většinou ani nefotí.