Instagram spatřil světlo světa před několika lety a velmi rychle se mezi svými uživateli ujal. Lidé začali masově sdílet své fotografie s celým světem. Sdíleli fotografie svých mazlíčků, pokrmů a běžných okamžiků všedních dní. Používaly se různé efekty a speciální rámečky. Fotografie díky nim často vypadaly vtipně. Postupem času se z Instagramu stala platforma pro sdílení opravdu povedených fotografií, pořízených spíše než na mobilní telefon na fotoaparáty a vyladěných VSCO filtry. Na Instagramu se objevily i profily firem, od fotografií čtvercového formátu se postupně ustupovalo, až došlo k tomu, že byla povolena možnost vkládání obdélníkových fotografií a reklamy. I přes tento fakt se z Instagramu nestala reklamní platforma. Instagram si stále drží své kouzlo největšího sdíleného foto alba na světě. 

Instagram má však svá nepsaná pravidla a ne každá fotografie se i za použití hashtagů stane úspěšnou. Na největší sociální síti, která byla koupena Facebookem se brzy objevily profily, které se díky své oblibě dostaly mezi doporučené, tím pádem se zviditelnily, jejich majitelům se významně zvýšila základna „followerů“ – následovatelů a jejich profily s typicky instagramovými fotografiemi se staly vyhledávanými u větších společností jako je Milka či Coca-Cola. Jde právě Instagramisty, kteří obezřetně a stylově prezentují firmy a jejich produkty na svých profilech či jim prodávají své fotografie. Úspěšní Instagramisti pořádají setkání, tzv. Instameety, na kterých se seznamují s dalšími uživateli Instagramu.

Jedním z nejúspěšnějších českých Instagramerů je třiadvacetiletý Hynek Hampl. Jeho profil sleduje téměř 51 000 followerů. Najdete na něm primárně fotografie z cest a Prahy. Mezi jeho klienty patří například Vodafone, Strongbow, BMW Czech Republic, Good YearHuawei či například Audi Czech Republic.

Hynku, pamatuješ si, kdy jsi udělal svůj první post (příspěvek) na Instagramu?

To bylo tak před čtyřmi lety, přesně si nevzpomenu, ale vím, že to bylo červené logo Apple.

Používal jsi hodně filtrů a rámečků?

Samozřejmě, v té době to byl hit. Rámečky, textury, silné filtry, vinětace a další. Na začátku to používal skoro každý. Bylo tomu tak do doby, než objevil potenciál této sítě.

Většina lidí své první Instagramové fotky postupem času a zlepšováním se, své fotografie smazala, co ty a tvé první fotky?

Profil jsem vcelku promazal, ale zatím si chci ty nejdůležitější vzpomínky ponechat, takže ty začátky tam stále mám. Když si to pak projedu, vzpomenu si na ty momenty, což je super.

Processed with VSCOcam with q10 preset

Processed with VSCOcam with q10 preset

Kdy naposledy jsi promazával svůj profil?

Před pár týdny, ale nic velkého, jen zase nějaké méně významné momenty z prvních let.

Processed with VSCOcam with g1 preset

Processed with VSCOcam with g1 preset

Když jsi objevil Instagram, věděl jsi, že to pro tebe bude svým způsobem osudová sociální síť?

To určitě ne, Instagram jsem zpočátku vůbec nepoužíval tak, jako dnes. Sloužil mi spíše jako taková foto galerie věcí, které jsem dělal. Řekl bych, že to pro mě byl v té době Snapchat současnosti.

Co tě na Instagramu tehdy zaujalo?

Rád zkouším nové věci a fotografování mě vždycky bavilo, takže to byla jasná volba.

 

Processed with VSCOcam with a6 preset

Processed with VSCOcam with a6 preset

Kdo tě ze začátku ovlivňoval?

Ze začátku mě neměl kdo ovlivňovat, protože jsem se na Instagram nedíval jako na místo pro inspiraci a fotografování něčeho zajímavého. Až po delší době se to dost změnilo a největší vliv na mě měl při mých začátcích určitě Kevin Russ.

Jaký jsi měl mobil, když jsi na Instagram začal přispívat?

Tak to byl iPhone 4, telefon, který podle mého zcela změnil svět mobilní fotografie a pomohl velkému nárůstu popularity Instagramu.

Processed with VSCOcam with q1 preset

Processed with VSCOcam with q1 preset

Kdy jsi přešel na fotoaparát?

Je to přibližně rok, řekl jsem si, že už je čas jít trochu dál.

Postuješ ještě někdy fotky z iPhone?

Určitě, když chci sdílet něco rovnou z místa, nebo prostě chytím skvělý moment jen na telefon a nemám u sebe fotoaparát.

Myslíš, že jsou na Instagramu úspěšnější profily s fotografiemi z fotoaparátu nebo z mobilu, nebo to podle tebe nehraje roli?

Pokud jste dostatečně kreativní, tak to roli nehraje. V současné době je ale konkurence tak velká, že je potřeba klást důraz i na kvalitu. Ale určitě i s iPhonem lze mít úspěšný profil a dobré fotky.

Řešíš techniku, se kterou fotíš?

Technika mě vždycky bavila, nejenom ta foto, takže určitě ano.

Processed with VSCOcam with k2 preset

Processed with VSCOcam with k2 preset

Zajímají se lidé o to, čím fotíš?

Hodně. Často odpovídám na tyto dotazy. Už to ale není tak časté, jako když jsem dříve fotil jen iPhonem a lidé mi to nevěřili.

Processed with VSCOcam with g2 preset

Processed with VSCOcam with g2 preset

Jaké profily tě inspirují dnes?

No tak to se podívej na moje followings na Instagramu, protože těch lidí je hodně. Z těch nejlepších zmíním Chrise Burkarda, Konstu Punkku, Morgana Phillipse a Martinu Bisaz.

Jak došlo k tomu, že tě sleduje 51 000 followerů?

Až nezdravě dlouhým časem stráveným focením a upravováním fotek. A jinak je to také tím, že jsem se hodně zajímal o komunitu, interagoval s ní a několikrát byl pro ostatní uživatele doporučen Instagramem.

Jak se to může povést nám ostatním?

Musí vás to bavit a musíte mít velké odhodlání a také čas. Hodně fotit, sdílet, být na Instagramu aktivní, snažit se být vidět, chodit na společné akce a podobně. Nebo chodit fotit se mnou :).

Jaké fotografie si myslíš, že mají na Instagramu šanci na úspěch? Kolikrát postnu podle mě opravdu dobrou fotku a moc lajků nemá a jindy zcela obyčejnou, suchou trávu v zapadajícím slunci a lajky u ní lítají nahoru rychlostí světla…

Dost záleží, jak si utvoříš svůj profil. Lidé, kteří tě pak sledují, tě sledují kvůli něčemu. Mohou to být fotky se zvířaty, cestičky v lese, foodstyling, portréty… A ty jsou pak u tebe více úspěšné. Ale všeobecně se lidem líbí klasické fotky jako rovné cesty, západy slunce, jezera a podobně (tohle platí samozřejmě jen o přírodě, na kterou se soustředím já).

Kde se cítíš nejlépe a kde nejradši fotíš?

Kdekoliv v přírodě. A to platí pro oboje. A překvapivě mi je nejlépe při špatném počasí. Nevím proč, asi tou atmosférou a silou přírody v ten okamžik.

 

Processed with VSCOcam with c3 preset

Processed with VSCOcam with c3 preset

V čem upravuješ fotografie?

Fotky upravuji v Lightroomu a také na telefonu ve VSCO. Někdy jen jedna z těchto cest, někdy kombinuji oboje.

Máš nějaký oblíbený filtr?

To asi nemám, vždy záleží na konkrétní fotografii. Ale A a E série ve VSCO je super.

Processed with VSCOcam with c2 preset

Processed with VSCOcam with c2 preset

Dokázal bys říct, jak velká je tvá osobní fotobanka? 

Tak to je asi první otázka, na kterou nedokážu odpovědět.

Mluví ti klienti do fotografií nebo ti nechávají zcela volný prostor? 

Jak kdy. Ale většinou respektují můj profil a to, na co se soustředím. Pokud ne, snažím se jim to vysvětlit a většinou na to přistoupí a pochopí to. Pokud ne a je to velký odklon od toho, co bych rád dělal, bohužel je musím odmítnout.

Processed with VSCOcam with e2 preset

Processed with VSCOcam with e2 preset

Děláš klientům i analýzy a strategie pro jejich Instagramové profily nebo jen prezentuješ jejich produkty na svém profilu? 

Někdy si to někdo vyžádá a není problém se na něčem domluvit. Je to dost individuální, bohužel si klienti často myslí, že to udělali nejlépe a nechtějí si nechat poradit. Jinak analýzy a strategie dělám v rámci své práce, takže toho si užiju dost a hodně mě to baví.

Co si myslíš, že by mohlo z oblíbeného profilu udělat profil, který bude zatracen? 

Začít sdílet úplný opak toho, co sdílíte, nesoustředit se na úpravy a sdílet “nehezké” fotografie a nebo třeba až moc propagovat značky a produkty.

Myslíš si, že se z Instagramu nestane reklamou nahuštěná sociální síť? 

To už se bohužel dávno stalo. Ale nebýt toho, neměl bych svůj současný fotoaparát a necestoval na fotovýlety, takže jsem s tím smířený. Na druhou stranu to lze snadno filtrovat, ať už odškrtáváním reklam, nebo sledováním lidí, kteří za to stojí, i přes občasnou spolupráci.