Jsou z oboru fotografie, ale nestojí za fotoaparátem. Jsou spojeni s renomovanými fotografickými značkami, mají za sebou redaktorskou činnost, obchodní činnost a ve světě fotografie se pohybují dnes a denně. Vnímají ho z trochu jiné perspektivy. Pracují s fotografy, píší s nimi rozhovory, vybírají jejich fotografie, vybírají ambasadory a musí sledovat trendy na trhu. 

Jak se na fotku a fotografický trh dívají profesionálové z druhého fotografického břehu?

V tomto měsíci jsou mezi zpovídanými Aleš Mejdrech ze společnost Carl Zeiss spol. s.r.o., Kunio Ao ze společnosti Fujifilm, René Tomaides za Fomei a.s., Milan Formánek za Red Bull a Rudolf Stahlich za časopis FotoVideo.

Ahoj Milane, jak dlouho už je tvůj pracovní život spojen se společností Red Bull?

Ahoj, 10 let si vzájemně dáváme křídla.

Scott Serfas: Red Bull Content Pool

Scott Serfas: Red Bull Content Pool

Jakými pozicemi jsi si v této firmě prošel, než jsi se dostal na místo, díky kterému jsi se stal osobností české marketingové scény? 

To jsem nevěděl, že jsem.  A ani to nepovažuji za důležité. Je super, že jsme u nás dobře propojený tým a bez ohledu na pozici tak máme možnost rozvíjet se v marketingu komplexně. Od brandu, přes consumer collecting, PR, eventy, ambasadory, tvorbu obsahu až k digitálním médiím a inovacím.

Dan Vojtech – Red Bull Content Pool P

Musela to být tvrdá práce… Jaké vlastnosti jsou podle tebe potřeba, aby se člověk dostal tam, kam chce?

Spíš jsem ty přesčasy vnímal jako zábavu. Záleží, kam se chce kdo dostat. Ale obecně myslím, že je super nemít velkou metu dosažitelnou za mnoho let, ale užívat si již samotnou cestu. Nenechávat si to příjemné a smysluplnou práci až na důchod. Nemyslím tím pracovat málo, spíše jde o nastavení mysli. Například asistentskou práci na začátku nevnímat jako nutné zlo, ale skvělou příležitost, moci se rozvíjet a vyzkoušet různé oblasti. Vytříbit si tak názor na svoje směřování.

Dan Vojtech:Red Bull Content Pool P-20150706-00268_News

Dan Vojtech: Red Bull Content Pool P

V Red Bullu máš na starosti digitální marketing, co si pod tím může nezainteresovaný člověk představit?

Komunikaci na webu, sociální sítě, mobilní aplikace, gaming a foto-video produkce pro tyto kanály. Spolupracuješ jak s ostatními odděleními napříč celou firmou, tak s externími agenturami, partnery, freelancery, sportovci a umělci.

Kdy se fotka stala nedílnou součástí tvé práce?

Byla jí již od úplného začátku.

Dan Vojtech:Red Bull Content Pool P

Dan Vojtech:Red Bull Content Pool P

Změnilo se podle tebe za dobu deseti let tvé profesionální cesty vnímání fotografie mezi lidmi?

Z mého pohledu u širší veřejnosti určitě ano. Není to dáno jen přesunem zobrazování fotografie z velkých formátů do mobilů, kde se dnes konzumuje většina médií. Ale celkovým vývojem mladé generace, která má neomezené možnosti, na což většina reaguje návratem k jednoduchosti. Je to vidět, na tom co poslouchají, jak se oblékají i jaké používají fotoaparáty. Technicky dokonalou fotku dnes dokáže udělat většina amatérů. Lidé tedy již na tento aspekt tolik nehledí a o to více jim jde o autentičnost, přirozenost, zákulisní přidanou hodnotu, kontext a koncept. Na instagramu často dominují mdlé neostré fotky. A dnes mladí namísto aplikací na postprodukci spíše využijí Snapchat kreslení, emotikony či augmentovanou úpravu pro vtipné sdělení nálady.

Dan Vojtech:Red Bull Content Pool P-20150813-00073_News

Dan Vojtech: Red Bull Content Pool P

Jak důležitá je podle tebe role fotografie v současném PR?

2014 byl o videu, 2015 o gifu, 2016 bude asi o živých přenosech. Fotografie se bude transformovat bez ohledu na to, zda toho skalní příznivci klasické fotky budou součástí či nikoliv. Fotka však dál zůstává klíčovým stavebním prvkem PR. Lidé méně čtou a více konzumují vizuály, což nevnímám jako něco špatného. Náš mozek nebyl nastaven na čtení knihtisku.

Denis Klero:Red Bull Content Pool

Denis Klero:Red Bull Content Pool

Red Bull spolupracuje s mnoha fotografy významných jmen, jsou striktně vybíráni fotografové sportovní a reklamní fotky nebo má šanci na spolupráci i fotograf s jiným zaměřením?

Určitě čím dál více využíváme i fotografy z jiných odvětví. Minimálně jejich odlišný pohled na naše projekty mě baví.

Dom Daher: Red Bull Content Pool P

Dom Daher: Red Bull Content Pool P

Podle čeho si vybíráte fotografy ke spolupráci?

Každý týden mi přijde portfolio skvělých fotek od nového fotografa, který chce zakázky. Ale vymyslet něco nového, sám si to zorganizovat a dodat první materiál exkluzivně zdarma, to již dělá málo lidí. Anebo přijít na některou z našich akcí, jen tak ji nafotit a ukázat svůj styl na místě. Anebo připravit netradiční foto projekt s nějakým z našich sportovců. Udělat něco jiného než naši běžní fotografové, to je z mého pohledu daleko lepší. Nebát se ze začátku investovat vlastní peníze nejen do techniky, ale i do produkce. Pokud to bude sedět, těch placených zakázek pak může být časem spousta.

Dustin Snipes:Red Bull Content Pool P-20150903-00072_News

Dustin Snipes: Red Bull Content Pool

Jaký by měl být fotograf, se kterým se rozhodnete spojit svou cestu?

Jde především o pozitivní aktivní přístup. Chuť neustále se posouvat. A pokud chce fotit pro firmy, myslím, že je super, aby si nastudoval alespoň základy marketingu, sociálních sítí, filozofie a stylu dané firmy.

Jak je vůbec možné se stát vaším fotografem nebo s vámi navázat spolupráci?

Ideálně dle doporučení výše. A navíc právě spouštíme novou stránku pro tvůrce obsahu. Takže ideálně na ni nahrát přímo fotky a dostat tak možnost zveřejnění na našem webu vedle top osobností a dostat svoji práci ke stovkám tisíc čtenářů. Vybrané fotografy budu sledovat, odměňovat od partnerů a rekrutovat z nich nové dlouhodobé Red Bull fotografy. Stačí jít na redbull.cz/showcase

Jan Kasl: Red Bull Content

Jan Kasl: Red Bull Content

Jedním z českých fotografů je i Dan Vojtěch, Red Bull s ním spolupracuje již několik let a jak to tak vypadá, spojení Red Bull-Vojtěch-Fomei krásně šlape, díky čemu tomu tak je?

Rád spolupracuji s produktovými firmami, je to oboustranně prospěšné, můžeme jim dodat top obsah a v rámci něj odkomunikovat funkčnost nového vybavení. Dan je přesně potvrzením, jak důležité je dělat i vlastní projekty, sám přicházet s nápady, být kreativec, vizionář a produkční, ne jenom fotograf. Díky svému úsilí a investicím v prvních letech nyní může fotit zajímavé projekty po světě.

Red Bull Ben Cristovao tour

Red Bull Ben Cristovao tour

Fotíte spíše v zahraničí nebo v Čechách a proč to či ono? 

Fotíme v každé zemi, kde se děje něco zajímavého anebo tam jezdí sportovci trénovat, umělci vystupovat, je tam netradiční architektura anebo příroda. Tedy i v Česku, každý týden něco nového. Budujeme největší mediální firmu na světě, takže fotografů a projektů je opravdu hodně.

Lukas Wagneter: Red Bull Content Pool

V současné době je vedle fotografie neméně důležitý i video výstup, myslíš si, že může video významně ohrozit roli fotografie jako komunikačního nástroje?

Myslím, že se navzájem doplňují a prolínají. Fotograf, který chce fotit pro firmy by měl být inovativní a tím pádem se tímto nemusí trápit. Zkušený fotograf dokáže lépe udělat výstup z dronu anebo 360° kamery, než nováček specialista. Disciplíny lze šikovně rozvíjet a propojovat, spíše než mezi nimi dělat tlustou čáru.

Romina Amato:Red Bull Content Pool - Michal Navratil P-20150718-00192_News

Romina Amato: Red Bull Content Pool