Tento měsíc uděláme výjimku a nezaměříme se primárně na fotografy a lidi z oblasti fota, i když několik ze zpovídaných filmmakerů má k fotografii velice blízko… 

Petr Simon je nejmladší ze všech zpovídaných filmařů. Stejně jako kluci si neprošel žádnou školou a k natáčení se dostal přes fotku, která mu nestačila k zachycení a vyjádření všeho, co měl v hlavě. Je to kluk, který o své tvorbě neustále pochybuje a nikdy si nemyslí, že by to bylo dobrý. Jasně, klasika, která provází snad každého umělce a nejčastěji pak tvorbu těch, kteří to dotáhnou opravdu daleko. O kvalitě jeho videí svědčí i to, že si ho pod svá křídla před pár lety vzali z LIP PRODUCTION. Pod jejich „vedením“ Petr roste a hledá si svou vlastní cestu.  

Petr měl pocit, že mezi klukama jako je Igor, Tomáš a Kuba nemá co dělat, ale má, protože tyhle rozhovory nejsou vždycky jen o hotovejch fotografech a filmařích… Jsou o lidech, co to v sobě prostě mají a je jedno, jak dalekou cestu ve svém oboru ušli.

Možná, že toho má před sebou ještě hodně, ale má dobře našlápnuto a své práci dává úplné maximum!

http://lipproduction.com/ 

https://www.facebook.com/petr.simon 

https://www.instagram.com/petr_simon/ 

Petře, co já vím, začínal jsi s fotkou, jak je to dlouho?

A ještě před fotkou jsem se věnoval grafice, což bylo někdy ke konci základní školy. Když se nad tím zamyslím, měla moje cesta k natáčení docela zajímavý vývoj… U grafiky jsem často dělal různý fotomanipulace, signatury na fóra a podobně, nebylo to extra umělecký, ale v tý době mě dost bavilo přetvářet věci po svým. Pak jsem se čím dál častěji setkával s tím, že jsem nenacházel fotky, které bych chtěl zakomponovat do nějaký svojí práce, což byl impuls k tomu, abych začal fotit.

Ještě pořád fotíš, nebo už jen točíš?

Fotím, ale spíš jen pro sebe. Baví mě fotit momentky na jednorázový foťáky. Nedávno jsem si pořídil starší polaroid, ale ještě jsem neměl čas ho vytáhnout ven.

10257461_913534678690211_8202560301754396560_o

Proč jsi vlastně od fotky přešel k videu?

Nemám vystudovanou fotku ani film, jsem samouk. Díky focení jsem se naučil základy kompozice, osahal jsem si foťák, a to bylo fajn. Nicméně mi, stejně jako u grafiky, fotka nestačila k vyjádření všeho, co jsem chtěl. Byl to pro mě svým způsobem omezený formát, takže byla jen otázka času, kdy přejdu z focení k videu.

12525561_1028522027207512_3342268647180220918_o

Jak dlouho už tedy točíš?

Jsou to přibližně čtyři roky, kdy jsem poprvé zkusil něco natočit. Začalo to tím, že jsme s kamarádama na dovolený neměli nikoho, kdo by natočil nějaký video z tý cesty, a tak jsem si řekl že se toho ujmu a od tý doby mě to chytlo a věnuju se tomu..

S mým prvním videem, který jsem pověsil na net, je to trochu vtipný… To video vzniklo za jedno odpoledne na foťák, kterej jsme si s kamarádem půjčili od mamky jeho přítelkyně a dneska má skoro 10 miliónu zhlédnutí.

Bx_HTt8IMAEPz-Z

No, asi to s tebou nebude marný – stal jsi se součástí LIP Production, docela slušný na tak mladýho kluka, v čem ti to pomohlo/posunulo tě to?

Vlastně mi to dost změnilo život. Do tý doby jsem natočil pár videí, většinou reporty z nějakejch diskoték, prostě nic extra za téměř nula peněz…

A to, jak jsem se dostal k LIPu byla strašná náhoda…

Půl roku před tím jsem točil s VR/Nobody videoklip Bites & Slashes (https://www.youtube.com/watch?v=YYu9amOWJKs), ke kterýmu Nobody pozval ještě jednoho kameramana, což mi ze začátku trochu vadilo, protože jsem to chtěl logicky natočit sám, jak se ale ukázalo, později jsem za to byl rád. Ten druhý kameraman – Vasyl mi po půl roce napsal, že do LIPu sháněj střihače, tak jestli to nechci zkusit?!

LIP mě posunul hodně dopředu, ukázali mi další možnosti toho, kam to jde posunout. Dostal jsem se k velkým komerčním natáčením a k natáčení sportovních filmů. Do tý doby jsem o takovejch věcech mohl jenom snít. Naučili mě dost věcí, takže jsem jim strašně vděčnej.

IMG_1358

Jak dlouho už spolupracuješ sLip Production a jaké jsou podle tebe rozdíly v práci na sebe a v týmu?

Teď v létě to budou dva roky.

Hele nevadí mi ani jedno, při práci v týmu je super, že člověk dělá jen jednu věc a může se na ní stoprocentně soustředit, protože ví, že věci okolo něho mají na starost zase jiní lidé, na který se můžeš spolehnout.

Když nějakej projekt dělám sám, tak se musím spolehnout sám na sebe, musím chodit na schůzky s klientama, pak bejt svůj vlastní produkční, kameraman, režisér a následně i střihač. U toho všeho nad sebou musím mít svůj vlastni bič, abych na něco nezapomněl nebo něco nepokazil. Občas je to náročný.

IMG_1360

Zasahují ti klienti hodně do videí, nebo si nechávají poradit?

Jak kdy. Je to projekt od projektu. Někdy je klient hodně tvrdohlavej a nechce si nechat vysvětlit, že některý věci prostě nejdou udělat po jeho. Často se setkávám i s klienty, kteří chtějí natočit nějaké video, ale nemají přesnou představu, nechají si poradit a poté mi dají i volnou ruku při natáčení, což je super.

Co je pro tebe lepší, když ti klient řekne „necháme to na vás“ nebo když ti dá jasnej brief toho, co všechno tam musí být vidět, jakou to musí mít stopáž atp.?

Nejlíp něco mezi tím. Rád vím, čeho se mám držet a kde jsou mantinely, ale taky rád přinesu do projektu něco svého, čím se může video odlišit od ostatních.

IMG_3634 (1)

Z toho, co jsi mi kdysi řekl, vím, že točíš reportáže, baví tě to nejvíc?

Asi si ještě netroufnu říct, co mě baví natáčet nejvíc. Každý odvětví má něco do sebe. Bavěj mě natáčení s dopředu připraveným scénářem, podle kterýho se potom jede, ale bavěj mě i punkový natáčení, kdy dopředu pořádně nevíš co od natáčení čekat. Ještě nikdy jsem netočil svatbu, zatím se od toho držím dál, ale třeba to jednou přijde a budu chtít natáčet jen svatby. Nebo se dostanu k natáčení pro TV Šlágr a budu natáčet dechovku z Moravy. Nikdy nevíš.

Nikdy nepřestanu vycházet z úžasu, když vidím mladého člověka, který má talent, jde si za svým a opravdu se mu daří. Mezi tvé úspěchy jistě patří spolupráce na natáčení Wakeporningu. V čem jsou z pohledu kameramana tyto akce jiné a co to člověku dá?

Tak především se naučíš natáčet i v totální kocovině po dvouhodinovým spánku v dodávce, kde se o místo dělíš s ještě víc opilým kámošem :D. Ale ne, z natáčení Wakeporningu  mám super vzpomínky a zážitky. Po celou dobu natáčení jsem si to užíval, víš, že jsi na tripu se super lidma, a že tvoříš něco, z čeho vzejde celek, kterej pak lidi budou sledovat, komentovat a hodnotit, takže tě to žene k tomu, abys ze sebe vydala to nejlepší.

Nejen, že jsi tedy byl jedním z kameramanů Wakeporningu, k tomu jsi celý film barvil (dělal color grading), co si může lajk pod barvením filmu představit?

Celej proces spočívá v tom že barevně srovnáš všechny záběry z různých kamer, protože každá kamera má trochu jiný výstup. Konkrétně u Wakeporningu jsme točili na dvě GH4ky od Panasonicu a na FS700 + F5 od Sony. Takže když vedle sebe dáš GH4 a F5 a budeš točit stejný záběr, výsledek bude u každé z kamer trochu barevně odlišný a prací coloristy je poté tyto záběry srovnat, aby při sledování filmu záběry různě nepřeskakovaly atp. Samozřejmě poté, co záběry barevně srovnáš na nějaký přirozený look, tak si s barvama můžeš dál hrát a tvořit pomocí míchání barev různé nálady a pocity, které má video u diváka vyvolat.

Jak tě znám, vím, že jsi dost introvertní člověk... 

Viděla jsem tě teď pracovat na eventu Fujifilmu, kde jsi byl takovým tichým pozorovatelem, jak je tedy možné, že dokážeš točit veliký eventy, a teď myslím mazec v podobě všech Majálesů loňského roku, kdy se pohybuješ na stagi před xx tisíci lidmi…

Hele, do dneška sám nechápu, jak jsem mohl stát na pódiu, kde jsem se ocitl mezi kapelou a diváky, a tím pádem některým divákům bránil ve výhledu… Ale snažil jsem se to brát jako každej jinej event a myslím, že mě to nakonec tolik z míry nevyvedlo, a i přes ty pohledy v zádech, jsem se dokázal soustředit na svojí práci.

No, a letos mě to čeká zase. Takže pokud jde někdo ze čtenářů na nějaký Majáles a bude mu tam překážet dvoumetrovej týpek s kamerou, tak to budu já a dopředu se omlouvám (smích).

IMG_9686

Jaká je podle tebe ideální délka reportu z celodenního natáčení jako je Majáles – nebo to záleží?

Nejlíp se mi osvědčila devadesátka (1:30) – člověk to vydrží zhlédnout celý a nenutí ho to vypnout video po pár vteřinách, když vidí, že ten report netrvá pět minut, ale jen něco okolo minuty. Nicméně záleží na klientovi. Někdy je toho programu tolik, že se to prostě nevejde do 90sec a musí to být delší. Potom, co Instagram rozjel možnost nahrávání videí, někteří klienti vyžadují i 15sec videa – to je fakt výzva.

Dá se na reportáž připravit úplně stejně jako na komerční natáčení pro klienta nebo je to více spontánní?

Když se připravuju na natáčení nějakýho reportu, tak si cestou na natáčení projedu briefing od pořadatelů, zaškrtnu si co je důležité natočit a tím asi moje příprava končí.

Samozřejmě u komerčních natáčení je příprava komplexnější a náročnější. Nesmíš na nic zapomenout a všechno si pohlídat.

Natáčení (1 of 28)

Dá se říct, že je jedno nebo druhé víc náročné?

Budu se opakovat, ale zase záleží. Některý eventy jsou po celou dobu pohodička, třeba ten od Fujifilmu, kde bylo v programu dost času na odpočinek. Opakem jsou už zmíněný Majálesy, kde je toho programu tolik a na několika stagích, že člověk nemá šanci zastavit a odpočinout si.

To samý platí i u komerčních natáčení reklam a podobně. Prostě občas je to natáčení úplně v klidu a někdy je to hodně náročný. Jako třeba když jsme natáčeli spot pro Jägermeister a museli jsme si koordinovat komparz desítek lidí, kteří se během prostojů mezi záběry stihli přiopít, to bylo super, haha.

Je podle tebe u komerčních videí důležitý znát práci, produkty atd. klienta – je ten výsledek potom lepší?

Určitě je důležitý znát příběh ukrytý za vším, co ta firma nabízí, co chce ve videu sdělit, ukázat, nebo co naopak skrýt atp. Vždycky je lepší se před natáčením několikrát sejít, tyhle věci si říct, poznat se navzájem a vyjasnit si všechno dopředu. Po natáčení už některé věci nemusí být možné udělat jinak.

V klipu pro DJ Wiche ti u záběrů z vlakáče letí perspektiva, jak se vlastně stavíš k „porušování pravidel“?

Určitě se snažím držet nějakých zásad, ale na druhou stranu mě ty zásady baví občas i porušovat, udělat nějakej záběr trochu jinak, než by člověk čekal, nějak to zpestřit. A třeba u toho Wiche to vzniklo tak, že jsme neměli dopředu vymyšlen scénář, tak jsem hledal aspoň nějaký pojítka, co by mohly celý videoklip propojit.

Jsi detailista?

Jasně, na detailech si dávám záležet.

A jsou podle tebe detaily ve videu důležitý – měl by se na ně člověk soustředit?

Rozhodně.

Co tě vlastně čeká v nejbližší době?

Zrovna když dopisuju tenhle rozhovor, tak je půl čtvrtý ráno a já si chystám techniku na natáčení s Tomášem Klusem. Jinak mě v nejbližší době čekají zmiňovaný Majálesy, reklama pro Footshop, video pro kluky z Mangowebu a ve fázi příprav je i pár hudebních klipů.

Další videa: