Fotografický blesk představuje klíčové příslušenství. Pro mnohé z nás dokonce jedno z těch vůbec nejdůležitějších. Současně je však blesk relativně složitým zařízením, jehož nastavení a ovládnutí si v ničem nezadá s nastavením funkcí samotného fotoaparátu.

K čemu nám blesk vlastně slouží

Blesk využijeme ve třech odlišných situacích. Za 1) když máme nedostatek světla – a potřebujeme tedy buď světlo do scény přidat a nebo “zmrazit” pohyb (často je nutná kombinace obojího. Za 2) Když potřebujeme snížit kontrast ve scéně – typicky například při focení v protisvětle (proti slunci, oknu ap.). Za 3) Jako kreativní prvek – pro specifické účely, kdy chceme třeba díky blesku vytvářet zajímavé efekty či netypické způsoby nasvícení scény.

Fotografický blesk překvapivě skvěle využijeme i během slunného letního dne:

pro vysvícení stínu při fotografování v protisvětle. 

Kde a v jakých disciplínách blesk využijeme    

Fotografický blesk najde uplatnění v interiérech jako jsou: obřadní síně, hudební kluby, sportovní haly a vnitřní prostory budov (byty, kanceláře). Prostě všude, kde neustále zápasíme s nedostatkem světla. Konkrétní fotografické disciplíny pro využití fotografického blesku (nebo blesků) jsou: reportáže, portrétní fotografie, produkt a reklama, interiéry nebo sportovní fotografie.

Typickou fotografickou disciplínou pro bohaté uplatnění blesku je reportáž

(konkrétně například svatební fotografie)

Co je podstatné a jak na to?

Možná to bude znít až téměř absurdně ale tím nejdůležitějším je, dobře odhadnout situaci i světelné podmínky a správně se rozhodnout, kdy blesk použít a kdy nikoliv. Je spousta situací, kdy je blesk výborným pomocníkem ale i opačně. Když už situaci vyhodnotíme tak, že je blesk nutný, musíme vyřešit tři podstatné faktory: a) intenzitu blesku – nesmí ho být ve scéně ani moc ani málo (přepaly vs. podpaly); b) barevné vyvážení – ani příliš studené, ani příliš teplé barvy; c) celkovou expozici – vyvážení světla blesku a stabilního světla ve scéně.

Potíže nastávají v interiérech, kde jsou hodně “divoké” světelné podmínky

(velice slabé, bodové osvětlení, tmavé nebo výrazně barevné zdi a strop)

Kdy blesk rozhodně ne

Pro širokoúhlé záběry exteriérů či velkých hal nemá blesk smysl. Nikdy nedokáže vše plně “pokrýt” (vysvítit). Blesk je k ničemu též při fotografování přes sklo nebo všude, kde je hodně lesklých ploch (zrcadla, okna). Fotíme-li koncerty a obecně akce se zajímavou světelnou atmosférou, blesk ji spolehlivě “zlikviduje”. Proto lépe bez blesku, byť za cenu většího šumu nebo rizika lehkého rozhýbání scény.

Klíčové je, správně rozhodnout kdy blesk použít a kdy ne. Jsou situace, kdy lze vcelku úspěšně aplikovat oba přístupy ale výsledek bude diametrálně odlišný. 

Blesk interní nebo externí

Interní blesk má dnes skoro každý fotoaparát – s výjimkou specifických modelů či profi reportážních zrcadlovek. Interní blesk je malý, lehký, vždy “po ruce”, napájí jej akumulátor fotoaparátu a je v ceně fotoaparátu. Na druhou stranu má slabý výkon, nelze jeho světlo nijak směrovat a možnosti ovládání jsou minimální. Své uplatnění najde dobře jako vykrývací blesk, například pro vysvícení stínů v protisvětle (režim: fill-in flash). Pro vážnou fotografickou práci však rozhodně není!

Oproti tomu externí systémové blesky jsou sice těžké, velké a relativně drahé, potřebují vlastní zdroj energie (baterie) a jejich spotřeba je vysoká. Ovšem zase poskytují velký výkon, rozsáhlé možnosti řízení záblesku, zoom hlavu, a množství dalších funkcí.

Ukázka kreativního využití fotografického blesku

(kombinace dlouhých expozičních časů a několika záblesků)

Závěrem

V čem je tedy smysl použití fotografického blesku? Aby divák ze snímku ideálně vůbec nepoznal, že jste blesk použili. Jde o to, zcela nenásilně jej začlenit do scény, aby výsledek vypadal přirozeně. Nebo jej naopak použít tak, aby sice bylo na první pohled jasně patrné použití blesku ale výsledek přesto působil zajímavě a měl své kouzlo, atmosféru. Blesk nám může posloužit jako přídavný světelný zdroj nebo coby kreativní a silný výrazový prvek.

Často slýchávám názor, že „blesk je špatný!“… „opravdový profík blesk nepotřebuje!“… „když to neumíte bez blesku, nefoťte vůbec!”… ap. Většinou však podobná “moudra” tvrdí ti, co s bleskem zkrátka neumí fotografovat. Fotografického blesku netřeba se bát, je to skvělý pomocník a dají se s ním vytvářet jedinečné záběry a originální světelné situace.