Vánoce patří mezi nejkrásnější svátky v roce. Proto je zcela logické, že mnozí z nás chtějí každoročně jejich kouzlo a jedinečnou atmosféru zaznamenat. Digitální fotoaparáty, kamery a chytré telefony tak mají tuto část roku opravdu napilno.

Samotné focení o vánočních svátcích představuje vlastně velmi komplexní typ fotografování. Můžete se zde totiž setkat s širokým tématickým záběrem jako je: portrét, reportáž, interiér, detaily (makro) ale také třeba krajinka. Může to být statická fotografie, stejně tak i dynamická. Velice často ovšem zaznamenáváme snímky s velmi nízkou hladinou osvětlení (což je mimochodem jedna z nejnáročnějších disciplín vůbec).

Typy vánočních foto témat a jejich specifika

Vánoce a s ním spojené focení představuje bez přehánění nové výzvy. Konkrétně bych to rozdělil (kvůli většímu zpřehlednění) do tří kategorií:

  1. Reportáž
  2. Portéty a detaily
  3. Low light

Číslování není nijak nahodilé, naopak! Představuje vlastně stupnici náročnosti – od relativně jednoduchého fotografování (1) až po ty opravdu nejnáročnější scény (3). Pojďme si to postupně rozebrat.

Reportážní fotografie

Zde se snažíme zachytit každou část vánočního dne – ideálně od rána až po večerní veselí u vánočního stromku. Přípravy cukroví, porcování vánočního kapra, odpolední procházka, přípravy štědrovečerní večeře a samozřejmě vrchol dne – rozbalování dárků. Zde jde hlavně o to, být ve střehu a být ve správnou chvíli na tom správném místě. Lze bez ostychu používat fotografický blesk, vyšší ISO hodnoty a režim nechat klidně na některé z částečných automatik fotoaparátu (P, Av/A, Tv/S). Pro co největší autenticitu doporučuji nějaké širší ohnisko (24mm, 17mm, 12mm).

Portréty a detaily

Tento typ focení mám osobně asi nejraději. Je to hodně o emocích (portrét) i o celkové atmosféře (detaily). Zatímco u předešlé “reportáže” to je hlavně o přirozeném zachycení reality, zde je často třeba jít výsledku maličko naproti. Občas je nutná manipulace, lehké aranžování i opakování záběru. Detaily vlastně v mnohém připomínají regulerní reklamní (produktové) foto. Portrét je zase více či méně o stylizaci. Vhod přijdou střední či delší ohniska (50mm, 70mm, 85mm, 100mm) a citlivá práce s malou hloubkou ostrosti. Vhodný režim priorita clony (Av/A), často si též pomáhám kompenzací expozice do + (pro zvýraznění jasu ve scéně).

Low light

Třetí kategorie je tou nejnáročnější – fotografování ve světelně extrémně náročných podmínkách. Světla je málo a když nějaké je, většinou bodové a ostré. Vychází nám velice dlouhé expoziční časy, navíc značně se nám bude projevovat digitální (obrazový) šum. Fotografický stativ je v podstatě nutnost a ISO co nejnižší. Naopak blesk je zde nepoužitelný, spolehlivě likviduje atmosféru. Další problém představuje ostření, které v automatickém módu (AF) špatně pracuje. Lépe se tedy spolehnout na plný manuál – a to jak v případě expozice (M) tak i co se ostření týče (MF). No a do třetice budete zápasit též s vyvážením bílé (WB). Různé typy umělých světel, různé barevné nádechy. Zde je třeba experimentovat – někdy je lepší WB na den (slunce / hodně do teplých, žlutých tónů); jindy na žárovku (posun do modrého spektra). Paradoxně u některých fotoaparátů dosáhneme nejlepších výsledků s vyvážením bílé na automatiku (AWB). A pozor! Vše právě zmíněné přesně sedí také například na focení ohňostroje. Poznatky tedy perfektně zúročíte i na Silvestra a Nový rok.

Závěrem

A aby to nebylo tak jednoduché, všechny tři výše popsané situace se navíc různě kombinují a prolínají. Ale o tom přece Vánoce jsou – o překvapení, atmosféře a čase plném zázraků. Tak směle do toho, protože kdy jindy bychom měli mít větší štěstí (nejen) na krásné fotografie, než v tento magický den?

Hodně štěstí, jistou ruku a krásné prožití vánočních svátků.